Fag
- Norsk (6642)
- Engelsk (6326)
- Matematikk (4909)
- Naturfag (2704)
- Spansk (2496)
- Tysk (1843)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- KRLE (1141)
- Samfunnsfag (1046)
- Religion og etikk (1024)
- Tverrfaglig (1003)
- Fransk (920)
- Sosialkunnskap (813)
- Mat og helse (261)
- Samfunnskunnskap (254)
Trinn
- 1. trinn (1017)
- 2. trinn (1017)
- 3. trinn (1004)
- 4. trinn (1004)
- 5. trinn (433)
- 6. trinn (433)
- 7. trinn (433)
- 10. trinn (319)
- 8. trinn (319)
- 9. trinn (319)
- Vg1 (283)
- Vg2 (267)
Forfatter
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Demian Vitanza (1)
- Ole Robert Sunde (1)
- Vigdis Hjorth (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
- Åsne Seierstad (1)
Nøkkelord
1606 treff
-
Store spørsmål 1-4
Store spørsmål 1-4
Artikkel
FN-dagenHvor ulike er vi egentlig?
-
Menneskerettigheter
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Lag en plakatDu skal fordype deg i selvvalgte menneskerettigheter. Lag en plakat som tar opp en eller flere menneskerettigheter og betydningen denne/disse har for vårt dagligliv.
-
Det var en gang ...
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
UtprøvingDette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.Dette er et prosjekt i kunst og håndverk om animasjon.
-
Spor av religion
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Inspirert av BibelenDu skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.Du skal nå lete i film, litteratur og musikk, og prøve å finne noen som har latt seg inspirere av bibelske fortellinger.
-
Hvorfor trenger vi å høre til?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Levende grafer
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
InspirasjonDette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter infografikk, prosessering og visualisering av informasjon.
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Video
-
Monstermøte
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
UtprøvingDette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk om keramikk. Elevene skal modellere et monsterhode i leire og lage en felles utstilling av monsterhodene.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Artikkel
Lag dyrElevene lager fantasifulle dyr av doruller.
-
Å være norsk
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Å være norskI denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.I denne oppgaven skal du jobbe med tekster skrevet av kjente forfattere som utgangspunkt for å si noe om samfunnet du lever i. Alle tekstene tar for seg hva det vil si å være norsk i vår tid, og kan sette i gang refleksjoner og diskusjoner om temaene identitet, kultur, roller og norm versus avvik.
-
Kristendommen
Store spørsmål 8–10
Artikkel
Merkelige merkedagerI Norge feires fastelavn, jonsok (sankthans), olsok, luciadagen og halloween. Finn ut hva som er bakgrunnen for feiringene. Lag en presentasjon, en podkast eller en digital fortelling.
-
Eske med lokk
Kunst og håndverk 1–7
Læringsløp
UndersøkelseFinn ut om noen har gjort noe som likner fra før.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Det amerikanske valgetI dette undervisningsopplegget skal du lese artikkelen om digital krigføring sammen med klassen. Bruk gjerne litt tid på de grafiske framstillingene, så du er sikker på at du forstår innholdet i dem. Deretter skal du gjøre oppgavene i del 1. I det videre arbeidet skal dere se en episode av NRK – serien UXA og gjøre oppgavene i del 2.
-
Vær kreativ
Kunst og håndverk 1–7
Artikkel
Lag regnbueElevene lager regnbue av silkepapir. Kompetansemål 2. trinn: vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast studere form gjennom å tegne, male og fotografere Kompetansemål 4.trinn: formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter Utstyr: Silkepapir Saks Lim Hvite ark Kontaktpapir
-
Urfolks religioner
Store spørsmål 8–10
Artikkel
TotemdyrOfte trodde man at et spesielt dyr var knyttet til ens egen stamme – et totemdyr. Hvis du skulle velge et spesielt dyr du føler deg spesielt knyttet til – et totemdyr – hva skulle det være? Begrunn svaret. Velg et totemdyr for hele klassen og lag et kunstverk ut av det.
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Omfordeling av statsbudsjettetOppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.Oppgave 3 i et undervisningsopplegg om den norske velferdsstaten.
-
Store spørsmål 8–10
Store spørsmål 8–10
Produkt
-
Inkluderende arbeidsliv
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Inkluderende arbeidslivI denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:I denne delen skal du jobbe med ulike grunner til at det kan være vanskelig å få eller å være i arbeid. Du skal reflektere over følgende problemstillinger:
-
Utenforskap og barnefattigdom
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
SamarbeidslæringÅ dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.Å dele kunnskap gjør at alle lærer bedre, så i denne oppgaven skal dere jobbe i to grupper: én læringsgruppe og én ekspertgruppe. Læreren deler dere inn i grupper.