Fag
- Norsk (79)
- Naturfag (49)
- Engelsk (42)
- Samfunnsfag (25)
- Tverrfaglig (10)
- Spansk (9)
- Matematikk (8)
- KRLE (5)
- Tysk (4)
Trinn
- 5. trinn (144)
- 6. trinn (144)
- 7. trinn (144)
- 1. trinn (90)
- 2. trinn (90)
- 3. trinn (90)
- 4. trinn (89)
- 10. trinn (52)
- 8. trinn (52)
- 9. trinn (52)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (190)
- folkehelse og livsmestring (147)
- utforsk (132)
- bærekraftig utvikling (130)
- engelskspråklige land (124)
- English speaking countries (117)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- Folkehelse og livsmeistring (101)
- elevark (97)
- printable (97)
- lærerveiledning (88)
- lærerressurs (85)
- språklæring (85)
- for læreren (83)
188 treff
-
Les om det å vokse opp
Fabel 8–10
Artikkel
Alt jeg skylder deg er julingSkal jeg være helt ærlig, så finnes det ikke noe mer rensende enn å kjenne knyttneven treffe haka til en idiot. Ikke fordi jeg liker å skade andre. Heller ikke fordi jeg elsker å slåss. Men noen må ta igjen. Og jeg tar igjen med to knallharde never. Noen ganger et balltre. Jeg har fottøy med harde skotupper. Pannebrasken min er som en kanonkule. Blir du sprø av følelsene dine? Føler du deg rar og suveren på en gang? Les om det å vokse opp, så skjønner du at du ikke er alene.
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan kan Norge hjelpe mennesker på flukt?Norge bidrar til å løse utfordringer ved å gi folk på flukt beskyttelse her. Politikerne bestemmer hvor mange Norge skal gi beskyttelse til. Dette er en del av Norges nasjonale flyktningpolitikk. Men det er kommunene som skal sørge for at flyktninger får et hjem og har det godt der de bor. Dermed skjer viktig arbeid lokalt.
-
Find out
Quest 5–7
Artikkel
Find other LEGO RecordsChoose at least two records and answer these questions: What is the record? When was the record set? Which sources did you use? Are the sources good or bad? Why? Tell a partner about the LEGO records you found.
-
Ukrainsk
Åpne ressurser
Artikkel
ПаляничкаEventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk Eventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk
-
Landskapets hemmeligheter
Solaris 5–7
Artikkel
Hvordan ble landskapet der jeg bor til?Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
BlomsterbukettenForsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.
-
Utforsk bildebøker
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk bildebøkerOppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 .
-
The Native Americans
Quest 5–7
Læringsløp
The Native AmericansLæringsløp med tekster og aktiviteter knyttet til urbefolkningen i Amerika.Læringsløp med tekster og aktiviteter knyttet til urbefolkningen i Amerika.
-
Kreative bokstaver
Papir+
Artikkel
Bokstaven SsBokstaven S I bokstavinnlæringen er det fint å kunne benytte seg av kreative, taktile og multisensoriske arbeidsmåter. Her finner du enkle formingsaktiviteter til hver av de 29 bokstavene i alfabetet. Alt du trenger er fargestifter, saks og limstift. Mange av aktivitetene er dessuten rene fargeleggingsoppgaver. Du finner bokmåls- og nynorskversjon i samme PDF.
-
Kreative bokstaver
Papir+
Artikkel
Bokstaven TtBokstaven T I bokstavinnlæringen er det fint å kunne benytte seg av kreative, taktile og multisensoriske arbeidsmåter. Her finner du enkle formingsaktiviteter til hver av de 29 bokstavene i alfabetet. Alt du trenger er fargestifter, saks og limstift. Mange av aktivitetene er dessuten rene fargeleggingsoppgaver. Du finner bokmåls- og nynorskversjon i samme PDF.
-
Terminprøve vår 2021
Terminprøver
Læringsløp
Alt jeg skylder deg er julingSkal jeg være helt ærlig, så finnes det ikke noe mer rensende enn å kjenne knyttneven treffe haka til en idiot. Ikke fordi jeg liker å skade andre. Heller ikke fordi jeg elsker å slåss. Men noen må ta igjen. Og jeg tar igjen med to knallharde never. Noen ganger et balltre. Jeg har fottøy med harde skotupper. Pannebrasken min er som en kanonkule.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 4: DiskuterDette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Lag sammensatte teksterDagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 15: Les langtVi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 2: Er det sant?Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 4: DiskuterDette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Lag sammensatte teksterDagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 15: Les langtVi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9.