Hopp til hovedinnhold

Søk

5282 treff

  • Prosentregning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Oppstart - Prosentregning

    Hva ser dere på bildet? Hva betyr "UP TO 50 %"? I hvilke sammenhenger har dere sett at prosent brukes?

  • På bærtur

    Mat og helse 1–7

    Læringsløp

    Fakta om et bær

    Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"Skriveoppgave i læringsløpet "På bærtur"

    Et blåbær
  • 13 Sannsynlighet

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Om kapitlet

    Relevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Berekne og vurdere  sannsyn i statistikk og spel. Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.

  • Lærerveiledning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Om kapitlet

    Relevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar

  • 16 Pytagoras' setning og formlikhet

    Matemagisk 8–10

    Innholdspakke

    16 Pytagoras' setning og formlikhet

    I kapitlet utvikler elevene strategier for å finne ukjente sidelengder i trekanter. Elevene utforsker og bruker Pytagoras’ setning. De utforsker sammenhengen mellom to formlike trekanter og argumenterer for hvorfor trekantene er formlike. Gjennom arbeidet med kapitlet videreutvikler elevene sin kompetanse knyttet til geometriske figurer, areal og omkrets.  

  • Lærerveiledning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    16C Formlikhet og kongruens

    Læringsmål: Forklare begrepene formlikhet og kongruens. Forklare og vise at to trekanter er formlike. Utforske og argumentere for hvordan vi bruker formlikhet til å regne ut ukjente lengder i trekanter. Bruke formlikhet til å regne ut ukjente sider i trekanter.

  • Statistikk

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Oppstart - Statistikk

    Hva ser dere på bildet? Hvor mange dager i løpet av en måned blåser det mye der dere bor? Hvor mange dager i løpet av en måned regner det der dere bor? Hvor mye regn kan komme i løpet av en dag der dere bor? Hva er den høyeste temperaturen som er målt der dere bor?

  • Geometri og måling

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Standardform: Hvor mye veier internett?

    Hva er den sammenlagte vekten av all informasjonen som finnes på Internett? For å regne ut dette, må matematikerne se på de minste partiklene som finnes i verdensveven, nemlig elektroner.

  • Ressurser

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Vurdering i Fagfornyelsen

    Matemagisk 8-10 ønsker å legge til rette for en god vurderingspraksis. All vurdering på ungdomstrinnet helt fram til slutten av 10. trinn er underveisvurdering . Underveisvurderingen skal bidra til å fremme læring og til å utvikle kompetanse i matematikk. Sluttvurderingen på slutten av 10. trinn består av standpunktkarakter og eksamen. 

  • Likningssett

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Likningssett

    Samtalebilde til temaet Ligningssett i Matemagisk 10.

  • Mat fra hele verden

    Mat og helse 1–7

    Artikkel

    Fest på skolekjøkkenet

    Lag en fest som alle kan være med på. 

  • Brøk og desimaltall

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    Til læreren

    Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utvikle og kommunisere strategier for hoderegning i utregninger utforske og beskrive primtallsfaktorisering og bruke det i brøkregning utforske algebraiske regneregler

  • Velkommen til Matemagisk

    Matemagisk 8–10

    Læringsløp

    Lynkurs

    Lynkurs om Matemagisk 8 – 10. 

    Thumbnail.
  • 25 Geometritårnet

    Matemagisk 8–10

    Innholdspakke

    25 Geometritårnet

    Nedenfor finner du lærerveiledning til kapittel 25 Geometritårnet.

  • 13 Sannsynlighet

    Matemagisk 8–10

    Innholdspakke

    13 Sannsynlighet

    Nedenfor finner du lærerveiledning til kapittel 13. 

  • Moveable Feasts

    Mat og helse 8–10

    Video

  • 19 Algebrastigen

    Matemagisk 8–10

    Innholdspakke

    19 Algebrastigen

    Nedenfor finner du lærerveiledning til kapittel 19 Algebrastigen. 

  • Lærerveiledning

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    8A Koordinatsystem

    Læringsmål Lese av og plassere punkter i koordinatsystemet .

  • Joes kjøkken

    Mat og helse 1–7

    Læringsløp

  • Ressurser

    Matemagisk 8–10

    Artikkel

    GeoGebra

    Her kan du bruke GeoGebra til å løse oppgaver. For å lagre oppgavene dine kan du ta skjermdump av løsningene dine.