Hopp til hovedinnhold

Søk

5634 treff

  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Hva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?

  • 7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Dette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør. 

  • Artikler

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Smartklokkeinvasjonen

    Nye tall fra Medietilsynet viser at mer enn en fjerdedel av norske niåringer har en klokke de kan ringe med og som foreldrene kan bruke til å ha oversikt over hvor barna er. Hva gjør det med barndommen, hvis ungene alltid er under oppsyn? Les saken på NRK.no .

  • Samisk identitet og kultur

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Tabu-kort

    Kort som skrives ut. Tilhører øvelsen der man forklarer begreper uten å bruke tabuord. Temaer er sosialisering, identitet og kultur.

  • Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode

    I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.I de følgende oppgavene er målet at du utfordres på hva som avgjør hva du legger merke til når du skal forske på samfunnet. Du skal jobbe med oppgaver som handler om valgmanipulasjon og du skal jobbe med forsking på hvor vellykka innføringa av fraværsgrensa har vært.

  • Arena 1–4

    Arena 1–4

    Artikkel

    Utforsk refleks i mørket

    Læringsløp om refleks

  • 9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kilder

    Kilder som er brukt i kapittel 9.

  • 6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Kapittel 6 handler om hvordan demokratiet i Norge har utviklet seg fra 1814 og fram til i dag. 

  • Hvorfor trenger vi å høre til?

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Mennesket er et sosialt vesen

    Her kan du lese om Maslows behovspyramide og om samfunnsvitenskapelig metode. 

  • Fredsprisen til journalister

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Makt og ytringsfrihet

    I denne oppgaven skal dere diskutere tildelingen av Nobels fredspris til Maria Ressa og Dmitrij Muratov. Først i grupper og etterpå i plenum.

  • Godt grep!

    Gente 8–10

    Innholdspakke

    Godt grep!

    På denne siden kan du laste ned Godt grep!-aktiviteter til bruk i spanskundervisningen. De er nært knyttet tiltemaene i lærebøkene. Hver aktivitet har en introduksjonstekst som henvender seg til faglærer, motiverende elevaktiviteter og oppgaver, og fasit der det er påkrevd. De foreslåtte oppgavene og aktivitetene dekker et vidt spekter av ferdigheter elevene skal beherske. Godt grep! er marketingsmateriale og foreligger kun på bokmål.

  • Menneskerettigheter

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Er noen menneskerettigheter viktigere enn andre?

    Hvis vi måtte klart oss uten noen av menneskerettighetene, hvilke skulle det vært?

  • 6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    6 Mellomkrigstid og annen verdenskrig 

    En by i ruiner etter bombing.
  • Fredsprisen til journalister

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Prisvinnerne

    Her kan dere lese om de to journalistene som har vunnet Nobels fredspris for 2021.

  • Undervisningsopplegg

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Quiz–quiz–bytt: Internasjonale forhold

    Dette er et godt alternativ til tradisjonell jobbing med spørsmål/svar. Elevene går rundt i klasserommet og stiller hverandre spørsmål. Dersom den andre ikke kan svare, må eleven lære bort svaret. På denne måten får alle øve seg på å lære bort til hverandre også. Quizen egner seg til repetisjon og oppsummering.

  • 1 Identitet og kultur

    Fokus Samfunnskunnskap

    Innholdspakke

    1 Identitet og kultur

    Eleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.Eleven skal kunne: gjøre greie for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirka gjennom sosialisering. reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp. reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábmi/Säepmie. vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten.

  • 10 Fattigdom og rikdom i verden

    Arena 8–10

    Artikkel

    Kapittelveiledning

    10 Fattigdom og rikdom i verden

    Boligområde der vi ser tydelig forskjell på tettpakkede områder med små boliger og store hus i egne hager.
  • 1 Kildekritikk – hvordan vet du det?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    I del 1, Individ og samfunn, skal eleven bli kjent med samfunnsfaget og lære sentrale begreper for å forstå seg selv som en del av samfunnet.

  • 12 Ressurser i Norge – hvordan bruke dem bærekraftig?

    Arena 8–10

    Artikkel

    Innledning og oppstart

    Kjerneelementet Berekraftige samfunn står sentralt i dette kapitlet, og det er lagt vekt på at elevene skal forstå ressursenes grunnlag for levekår og livsgrunnlag, lokalt og nasjonalt. 

  • Fremmedkrigere

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

    Aktivt klasserom – Møte på midten

    Etter at klassen har lest utdragene og sett filmene, kan du velge hvilke spørsmål under du skal bruke i Møte på midten.

    Elever sitter rundt et bord og leser sammen.