Hopp til hovedinnhold

Søk

105 treff

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. 

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Les nordisk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Ja visst gör det ont

    Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.

  • Ressurser

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer

    De tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår. 

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 8: Skriv en fortelling

    Dette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun.

  • Tegneserier og bildebøker

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Annas himmel

    Mamma sa at fugler er blomster som flyr, og at solsikken er lillesøsteren til sola, sier Anna.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Ja visst gör det ont

    Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Jenteboka: Pupper

    Dette er en fagtekst om pupper. Tenkeskriv i tre minutter om hva du vet om pupper fra før.Dette er en fagtekst om pupper. Tenkeskriv i tre minutter om hva du vet om pupper fra før.

  • Uke 6

    Tverrfaglig 8-10

    Artikkel

    Ja visst gör det ont

    Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.

    Nærbilde av kirsebærblomster på en gren.
  • Kvinnedagen

    Tverrfaglig 8-10

    Artikkel

    Jenteboka: Pupper

    Dette er en fagtekst om pupper. Tenkeskriv i tre minutter om hva du vet om pupper fra før.Dette er en fagtekst om pupper. Tenkeskriv i tre minutter om hva du vet om pupper fra før.

  • Lifehack: How to Make Choices

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Lifehack: How to Make Choices

    Unit Focus learning words and expressions having to do with choices using freewriting as a technique to get started on a writing assignmentUnit Focus learning words and expressions having to do with choices using freewriting as a technique to get started on a writing assignment

  • The New Kid

    Åpne ressurser

    Læringsløp

    The New Kid

    Et læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk. Et læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk. 

    Thumbnail.
  • Les om det å vokse opp

    Momente 2

    Artikkel

    Livredd for å leve, dødsredd for å dø

    Hva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?Hva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?

  • Terminprøve 9. trinn vår 2023

    Terminprøver

    Læringsløp

    Ja visst gör det ont

    Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.

  • Terminprøve 8. trinn høst 2022

    Terminprøver

    Læringsløp

    Datteren min vokser ut av hendene mine

    Diskuter hvilken rolle moren spiller i livet til barnet sitt i disse fasene: spebarn, tidlig skolealder, tenåring, ung voksen og voksen.Diskuter hvilken rolle moren spiller i livet til barnet sitt i disse fasene: spebarn, tidlig skolealder, tenåring, ung voksen og voksen.

    Smilende jente på fanget til en voksen
  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vurdering

    Utviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 14: En reise i språket

    Hvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10  handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.  Her finner du kopioriginal Oppgave: Modernisering av språket , i tilknytning til kapittel 14: Ein reise i språket Her finner du kopioriginal Oppsummering av språkhistorien , i tilknytning til kapittel 14: En reise i språket

  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer

    De tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår. 

  • Lærerveiledning til bok

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Tverrfaglige temaer i tekstsamlingen

    Verdigrunnlaget i de tverrfaglige temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraft, gjennomsyrer utvalget i tekstsamlingen. Det er flere tekster som helt konkret handler om de tre tverrfaglige temaene. På 8. trinn er hovedvekten lagt på folkehelse og livsmestring, men det er flere tekster som passer inn i de andre tverrfaglige temaene også.