Hopp til hovedinnhold

Søk

71 treff

  • 4 Stråling – overføring av energi og informasjon

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    4 Stråling – overføring av energi og informasjon

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • 3 Drivhuseffekten og klimaendringer

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    3 Drivhuseffekten og klimaendringer

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • 7 Energi fra kjemiske reaksjoner

    Grunnbok i historie

    Innholdspakke

    7 Energi fra kjemiske reaksjoner

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • Celler

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Se på celler fra de grønne delene på planten (fagermose)

    I dette forsøket skal du se på celler fra for eksempel mosen fagermose og studere cellenes oppbygging og hvordan de er organisert. Du skal sammenlikne med andre typer planteceller.

    Et nærbilde av et grønt blad.
  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    ¿Qué pasó?

    I setningene under ser du eksempler på preteritum. Denne verbtiden brukes til å snakke om ting som skjedde på et bestemt tidspunkt i fortiden.

  • Kunnskap om naturen

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Hva handler det om?

    Les hva kapitlet handler om og hva du skal lære.

    Oreskog.
  • Drivhuseffekten og klimaendringer

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Gasser i vann

    I denne aktiviteten skal dere undersøke sammenhengen mellom temperaturen i vann og evnen vannet har til å holde på gasser.

  • Bærekraftig bruk av naturressursene

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Økologisk fotavtrykk

    En måte å måle forbruket vårt på er hvor stort areal som trengs for å produsere alle ressursene vi bruker – til energi, mat, klær og alle andre produkter – i tillegg til det arealet med skog som trengs for å absorbere klimagassene fra forbruk og transport. Dette arealet kalles det økologiske fotavtrykket vårt.

  • Fornybare og ikke-fornybare naturressurser

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Ikke-fornybare ressurser

    Naturressurser hentes fra naturen på ulike måter. For eksempel utvinnes aluminium fra dagbrudd, der man graver seg ned rett fra overflaten. Dagbrudd fører til store inngrep i naturen.

  • Fornybare og ikke-fornybare naturressurser

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Økosystemtjenester

    Hvor mye er en tur på fjellet eller i skogen verdt? Og hva med mangfoldet av arter?

  • Nerve- og hormonsystemet

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Flere oppgaver om nerve- og hormonsystemet

    Andre oppgaver til kapittelet Nerve- og hormonsystemet.

  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    El primer día de Naomi

    Les om timeplanen til Naomi.

  • Naturressurser

    Grunnbok i historie

    Artikkel

    Sammendrag om naturressurser

    Naturressurser er alt det vi har nytte av fra naturen. Mange naturressurser er råstoffer, det vil si utgangspunkt for ting vi lager.

  • Hva påvirker identitet?

    Grunnbok i historie

    Læringsløp

    Oppgaver: Hva påvirker identitet?

    Oppgaver til teksten Hva påvirker identitet?

  • Etter tema

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Tu casa

    Øv på å svare på spørsmålene.

  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Quiero ser carpintera

    Les tekstene der Lea og Olivia snakker om hva de ønsker å gjøre i fremtiden.

    En ivrig og glad jente med hvite hodetelefoner smiler inn mot dataskjermen på en rød laptop.
  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Mi cerdito Triki

    Busco a mi cerdito Triki.

    A tiny pet Juliana pig on a leash in the grass.
  • Naturressurser

    Grunnbok i historie

    Video

  • Etter tema

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    Tus opiniones

    Øv på å svare på spørsmålene.

  • Fagstoff

    Fokus Samfunnskunnskap

    Artikkel

    ¿Has… ?

    Vi bruker presens perfektum når vi snakker om noe vi har gjort eller noe som har skjedd.

    Shot of a group of friends hanging out together outside on an autumn day