Hopp til hovedinnhold

Søk

1972 treff

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Når ting ikke går som planlagt . . .

    I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort

  • Moveable Feasts

    Mat og helse 8–10

    Video

  • Kapittel 8 – Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Oppstart

    Før du leser – oppstartaktivitet fra boka

  • 1 Kunnskap om naturen

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    1 Kunnskap om naturen

    Her finner du lærerveiledning til Kunnskap om naturen – et kapittel under temaet Det levende . 

  • September, October

    Mat og helse 8–10

    Video

  • Stråling – overføring av energi og informasjon

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Mål avstand ved hjelp av ultralyd (micro:bit)

    I denne aktiviteten skal du bruke en micro:bit og en ultrasonisk sensor til å lage en avstandsmåler.

  • November, December

    Mat og helse 8–10

    Video

  • July, August

    Mat og helse 8–10

    Video

  • 4 Nerve- og hormonsystemet

    Solaris 8–10

    Innholdspakke

    4 Nerve- og hormonsystemet

    Løsningsforslag og kommentarer til oppgavene som står etter sammendraget i kapitlet, og tips og kommentarer til gjennomføring av aktivitetene.

  • Informasjonsteknologi og elektronikk

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Finn ut mer – datamaskinens utvikling

    I denne aktiviteten skal dere jobbe i grupper og lage hver deres plakat til en tidslinje om datamaskinens utvikling.

  • Hvor mange er det plass til i økosystemet?

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva menes med økologisk bæreevne? Gi noen eksempler på faktorer som kan begrense bæreevnen. Gi eksempler på ulike typer vekstkurver og på årsaker til at de får den formen de har.

  • Elektronikk i informasjonsbehandling

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Hva leste du nå?

    Hva er en elektronisk krets? Hva er en mikroprosessor og en mikrokontroller? Hva er en diode? Hva er en transistor? Hva mener vi med inndata og utdata? Hva betyr det at noe er digitalt? Hvorfor kan mobilen behandle så mange typer informasjon – for eksempel lyd, bilde og tekst?

  • Nerve- og hormonsystemet

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Plakat – om hormoner

    I denne aktiviteten skal dere finne ut og lære mer om ulike hormoner i kroppen.

  • Programmering

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Om programmering i Solaris 8–10

    I Solaris 8–10 skal du bruke programmering til å utforske naturfaglige fenomener. Det kan for eksempel bety å lage et program som modellerer hvordan en gjærcellepopulasjon vokser, eller å lage en kalkulator som gjør energiberegninger.

  • March, April

    Mat og helse 8–10

    Artikkel

    April Fool's Day

    What is an April Fool's joke? 

  • Kapittel 7 – En elektrisk verden

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Strøm, spenning og resistans

    Det første delkapitlet handler om grunnleggende elektrisitetslære – ladninger, strøm, spenning og resistans – basert på hva elevene har lært tidligere om elektriske krefter og energi. Fokuset er på hva som skal til for at energi kan bli overført fra en spenningskilde til apparatene (representert ved en lyspære) som trenger energien. 

  • Ressurser

    Solaris 8–10

    Artikkel

  • Evolusjon

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Kunstig seleksjon og avl

    I denne aktiviteten skal dere utforske hvilke egenskaper dere må velge og avle videre på dersom dere har planten Brassica oleracea og ønsker en av disse grønnsakene: brokkoli, kålrabi, hodekål, rosenkål, grønnkål.

  • Kapittel 6 – Naturressurser

    Solaris 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig bruk av naturressursene

    I overordnet del av læreplanen står det at «kunnskap om samspillet mellom natur, individ, teknologi og samfunn kan fremme elevenes evne til kritisk tenkning og bidra til at de tar bevisste valg i hverdagen». Videre er det en del av læreplanmålet for 10. trinn å «gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser»  Vi prøver i dette læreverket å legge til rette for refleksjon og diskusjon rundt dilemmaer knyttet til naturressurser og forbruk, og få elevene til å se at flere dilemmaer angår dem selv i deres egen hverdag. Ikke minst mener vi at for å få gode refleksjoner og diskusjoner er det noen sentrale konsepter elvene må forstå.

  • Diplomer

    Mat og helse 8–10

    Innholdspakke

    Diplomer

    Her finner du diplomer til utskrift.