Fag
- Engelsk (2766)
- Norsk (2413)
- Matematikk (2039)
- Naturfag (1717)
- Tysk (997)
- Samfunnsfag (755)
- Fransk (682)
- Tverrfaglig (527)
- Spansk (482)
- KRLE (258)
- Religion og etikk (253)
- Mat og helse (157)
- Kroppsøving (57)
- Kunst og håndverk (55)
- Historie (52)
Trinn
- 8. trinn (1024)
- 10. trinn (1019)
- 9. trinn (1019)
- 5. trinn (973)
- 6. trinn (973)
- 7. trinn (973)
- Vg2 (586)
- Vg3 (335)
- 1. trinn (316)
- 2. trinn (316)
- 3. trinn (303)
- 4. trinn (303)
- Vg1 (254)
Forfatter
Nøkkelord
1019 treff
-
6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning6 Demokrati for alle – fra 1814 til i dag
-
3 Identitet – hvem er vi?
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning3 Identitet – hvem er vi?
-
9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning9 Norsk politikk – politiske partier og ideologier.
-
Lærerveiledning
Arena 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer finner du lærerveiledning til Arena 10.
-
4 Nasjonalisme
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning4 Nasjonalisme
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder brukt i kapittel 7.
-
2 Mangfold – å leve sammen
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 2.
-
2 Seksualitet
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet skal gi elevene mulighet til å utforske temaet seksualitet på en samfunnsvitenskapelig måte. Det innebærer blant annet å forstå at seksualitet ikke bare handler om seksuell praksis, men også om kropp, kjønn, identitet, relasjoner og grenser. I lærerplanens overordnede del er folkehelse og livsmestring ett av tre tverrgående temaer.
-
2 Samfunn – å leve sammen
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI dette kapitlet skal elevene utforske hva et samfunn er, og hvilke prosesser som er nødvendige for at samfunn skal være levedyktige.
-
2 Mangfold – å leve sammen
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet har som formål å bidra til elevenes identitetsutvikling gjennom å vise hvordan vi alle er en del av et mangfoldig samfunn. Det kan styrke elevenes forståelse av seg selv og av samfunnet de lever i, og vise hvordan de kan påvirke sitt eget og andres liv. I et mangfoldsperspektiv innebærer dette også å inkludere majoritets- og minoritetsspørsmål, og å reflektere over både muligheter og utfordringer ved mangfold.
-
Lærerveiledning
Arena 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer finner du lærerveiledning til Arena 9.
-
Ressurser
Arena 8–10
Artikkel
ElevarkLast ned elevark.
-
2 Seksualitet
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning2 Seksualitet
-
2 Mangfold – å leve sammen
Arena 8–10
Artikkel
Kapittelveiledning2 Mangfold – å leve sammen
-
2 Seksualitet
Arena 8–10
Artikkel
KilderKilder som er brukt i kapittel 2.
-
Ressurser
Arena 8–10
Artikkel
ElevarkLast ned elevark
-
Lærerveiledning
Arena 8–10
Innholdspakke
LærerveiledningHer finner du lærerveiledning til Arena 8.
-
7 Mellomkrigstid og annen verdenskrig i Norge
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet dekker mellomkrigsperioden og annen verdenskrig i Norge. Selv om mellomkrigstiden og annen verdenskrig er behandlet i to kapitler (globalt perspektiv i kapittel 6 og norsk perspektiv i 7), kan man gjerne slå de to kapitlene sammen. Det er uansett viktig å trekke linjer slik at elevene forstår at hendelser i Norge hang sammen med globale hendelser – slik det ofte gjør.
-
3 Folkemord og terrorisme – hvordan kan det skje?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartI dette kapitlet forklarer vi hva folkemord og terrorisme er, drøfter hva som kan være årsaker til slike grusomme hendelser og peker på noen konsekvenser. Vi har lagt mest vekt på holocaust og 22. juli-terroren, men viser også til flere eksempler på folkemord og terroraksjoner. Dessuten drøfter vi hva vi som samfunn kan gjøre for å hindre at slike ting skjer igjen.
-
9 Klimaendringer – hva kan vi gjøre?
Arena 8–10
Artikkel
Innledning og oppstartDette kapitlet forklarer hovedårsakene til de klimaendringene vi ser i verden i dag. Det er lagt vekt på å få fram forskjellen mellom naturlige og menneskeskapte endringer. De naturlige klimaendringene skjer over flere tusen år. Sammenlignet med det har endringene vi har sett de to siste hundre årene, gått svært raskt og samsvarer med økningen i menneskelige utslipp av klimagasser.