Hopp til hovedinnhold

Søk

326 treff

  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • 3G Algoritmer og effektivitet

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Momente 2

    Video

  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Speeddate: Parlamentarisme

    Elevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.

  • 4C Brukerinput

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Hente skjemainnhold med JavaScript

    Nå har vi et skjema med en knapp, så nå kan vi legge til JavaScript for å hente elementene og finne ut hva brukeren har skrevet i dem.

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Momente 1

    Læringsløp

    <div>-elementet

    Nå skal vi se på hvordan vi kan lage en standard HTML-side med tilhørende CSS. Denne siden kan du bruke som utgangspunkt for alle nye sider du skal lage. Vi kommer også til å lage et design som du kan bruke, men du bør tilpasse designet slik at det passer for deg og din smak.

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Overskrifter og avsnitt med HTML

    Nå kan vi legge til litt innhold i

    -elementet vårt. Her skal vi se på hvordan vi kan legge til overskrifter og avsnitt. Senere skal vi se på hvordan vi kan legge til andre typer innhold. 

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Bilder

    Det er bilder på nesten alle nettsider. Hvis de brukes på en god måte, bidrar de til en penere og mer informativ nettside. 

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Gi informasjon til funksjoner (parametre)

    Funksjonen siHei() , som vi laget på forrige side, gir det samme resultatet hver gang vi bruker den. Ofte ønsker vi at en funksjon skal gi forskjellige resultater i ulike situasjoner.

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Få verdier fra en funksjon (returverdier)

    Så langt i dette kapitlet har vi bare sett på funksjoner som skriver ut noe til konsollen. Som oftest vil vi heller bruke funksjoner til å gjøre en oppgave, uten at resultatet blir synlig.

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Variabler og rekkevidde

    I JavaScript kan vi lage variabler med ulik rekkevidde (eng. scope). Det vil si at vi kan begrense hvor variablene vil være tilgjengelige i koden vår.

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 3D Funksjoner (prosedyrer)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp