Hopp til hovedinnhold

Søk

66 treff

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Før øya synker – Kiribati

    HVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonnHVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonn

  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Vocabulary

    S8_K02_L03_Vocabulary

    En thumb for A til Z i gul og lilla farge.
  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Word Power

    S8_K02_L03_WP

    En thumb for A til Z i gul og lilla farge.
  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Understanding

    Cloubi, S8_K02_L03_Understanding

    En thumb for forståelse. Den viser linjer og et forstørrelsesglass som forstørrer deler av linjene.
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Før øya synker – California

    HVOR: California. USA

  • Tekster om alt det andre

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Å gjøre feil foran andre – ydmykelse

    Utdrag fra  Å klemme fingeren i døra – en bok om følelser av Vera Micaelsen.Utdrag fra  Å klemme fingeren i døra – en bok om følelser av Vera Micaelsen.

  • Ex Poser

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Creative Corner

    Role-play the story. You will need three characters: Sandra, the narrator and Boffin. 

    Thumbnail.
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Å gjøre feil foran andre – ydmykelse

    Start Før du leser Hva ville du opplevd som ydmykende? Hvordan kommer man seg videre etter en ydmykende opplevelse? Blir alle ydmyket av det samme?Start Før du leser Hva ville du opplevd som ydmykende? Hvordan kommer man seg videre etter en ydmykende opplevelse? Blir alle ydmyket av det samme?

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • The World’s Oldest First Grader

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Creative Corner

    Find the UN Convention on the Rights of the Child in child friendly language . Divide the rights between your classmates and make posters for them.

    Thumbnail.
  • Hogwarts

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Vocabulary for greeting people

    How do we greet people when we meet them? Look at the picture, and do the task.

    En thumb for A til Z i gul og lilla farge.
  • Uke 6

    Tverrfaglig 8-10

    Litterær tekst

  • Dette er meg!

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Write a presentation of yourself

    Lær å skrive en presentasjon om deg selv.

  • Other verb tasks

    Stages 8–10

    Artikkel

    Subject and verb

    Marker teksten-oppgave som trener identifisering av subjekt og verbal.

    Thumbnail.
  • Tekster om natur

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Før øya synker – California

    Hazel, Miko og Isaac saksøker den amerikanske staten for med vilje å overse farene ved klimaendringene. På en reise til California slipper ungdommene så vidt unna den største skogbrannen i Californias historie.

    En bred bilvei går gjennom dette noe kuperte og øde landskapes som kalles Golden Hills Road i California i USA.
  • Tekster om natur

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Før øya synker – Kiribati

    Les Før øya synker av Teresa Grøtan. HVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonnHVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonn

    Et tradisjonelt hus, en bwia, ved strand i Kiribati. Huset er bygget i stolper og dekket med stråtak. Står på stolper i enden av en brygge
  • Following Boo

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Spelling

    Oppgave til kapittelet Amazing Animals i Stages 8.

    En thumb for oppgaver. Den viser en sirkel til venstre, et spørsmålstegn i midten og en avhuket firkant til høyre.
  • Following Boo

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Crossword

    Oppgave til kapittelet Amazing Animals i Stages 8.

    En thumb for A til Z i gul og lilla farge.
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Karens jul

    Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.

  • Kapittelveiledning med fasit 8–10

    Stages 8–10

    Artikkel

    Gode grep som forbereder til muntlig og skriftlig eksamen

    Å komme opp til eksamen i engelsk i 10. klasse er spennende – både for elever og lærere. Har vi gode nok tekster å sette på leselista til muntlig eksamen? Dekker de læreplanmålene, representerer de dybde og bredde, er de tilpasset elevenes ferdighetsnivåer? Har elevene god nok trening i å skrive ulike typer tekster før skriftlig eksamen? Har de jobbet systematisk med struktur, avsnitt, innledning og avslutning? Det er mange måter å hjelpe eleven på.