Hopp til hovedinnhold

Søk

4 treff

  • Ytringsfrihet

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Når rettighet står mot rettighet

    I diskusjoner om menneskerettigheter er tanken ofte at de stiller minstekrav til myndighetene om hvordan de får behandle innbyggerne. Når menneskerettig­heter kommer i konflikt, stemmer ikke dette bildet lenger. Bildetekst

  • På nynorsk

    Biblioteket

    Artikkel

    Det runde problemet

    Robert klarer ikkje å smile. Alt er berre rot. Og då han snubler i ei rund greie som ligg på golvet, skjønner Robert at han har eit problem.

    Forhåndsvisning av bok
  • På nynorsk

    Biblioteket

    Artikkel

    Ei kjedeleg bok

    Eg vil ut av denne boka!

    Forhåndsvisning av bok
  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.