Fag
- Engelsk (6727)
- Norsk (5993)
- Matematikk (4186)
- Spansk (2470)
- Naturfag (2167)
- Tysk (1502)
- Helse- og oppvekstfag (1208)
- KRLE (1176)
- Samfunnsfag (1063)
- Sosialkunnskap (896)
- Tverrfaglig (889)
- Religion og etikk (784)
- Psykologi (497)
- Kjemi (393)
- Informasjonsteknologi (292)
Trinn
- 2. trinn (6316)
- 1. trinn (6315)
- 3. trinn (6304)
- 4. trinn (6303)
- 10. trinn (5761)
- 8. trinn (5761)
- 9. trinn (5761)
- Vg1 (4410)
- 5. trinn (3467)
- 6. trinn (3467)
- 7. trinn (3467)
- Vg2 (3402)
- Vg3 (1785)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Ibsen (17)
- Henrik Wergeland (11)
- Demian Vitanza (8)
- Alexander Kielland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Asbjørnsen og Moe (6)
- Bjørnstjerne Bjørnson (6)
- Camilla Collett (6)
- Ivar Aasen (6)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ane Christiansen (4)
- Joakim Borch Heimstad (4)
Nøkkelord
14618 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
ByenHer kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.
-
Trigonometri
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Generell definisjon av sin v og cos vI denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .I denne delen skal vi se på den generelle definisjonen av sin v og cos v .
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Med pennen som våpen
Grip teksten
Læringsløp
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Eksempel 8: Finn ukjent lengdeI dette eksemplet skal du finne ukjent lengde i en av de to formlike trekantene.
-
Er du klar til å bruke stemmeretten din?
Grip teksten
Læringsløp
Har du bestemt deg?Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?
-
Prosjekter og oppgaver TP
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Prosjektoppgave: Konstruksjon av lettveggÅ bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.Å bygge en lettvegg er noe av det første du skal lære. Det er også en oppgave du snart vil få i arbeidslivet.
-
Det metriske systemet
Matemagisk 1–4
Læringsløp
KilovitsLuringen var sulten og gikk til slakteren. – Jeg skulle gjerne hatt en meter med wienerpølse, sa Luringen. – Beklager, vi selger ikke pølse i meter, men i kilo, svarte slakteren. – OK, da tar jeg en kilometer! sa Luringen.
-
Mengder med likt antall
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Lag mengder med klosserOppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"
-
Geometri FD
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G12–G14I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.
-
Geometri DT
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G12–G14I disse oppgavene får du også bruk for pytagorassetningen.
-
Geometri BA
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G11–G13I disse oppgavene skal du undersøke om trekantene er rettvinklede.
-
Tabeller og diagrammer
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Diagrammer for endring over tidHer ser vi på diagrammer som er nyttige når vi vil vise hvordan noe endrer seg over tid eller med alder.
-
Trigonometri
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
VekselspenningHar du tenkt på hvordan vi kan lage vekselspenning? Eller hvordan en sinuskurve kan oppstå?
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Vinkler og lengder i mangekanterVi skal her se på vinkler og lengder i en trekant, og vinkelsummen i en trekant og firkant.
-
Hele og deler av hele
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matte: Hvor mange hundredeler?Oppgave i læringsløpet "Hele og deler av hele" i temaet "Tallforståelse".Oppgave i læringsløpet "Hele og deler av hele" i temaet "Tallforståelse".
-
Geometri IM
Matematikk for yrkesfag P
Læringsløp
Oppgavene G14 og G15I disse oppgavene skal du beregne omkrets av ulike figurer.
-
Fagstoff
Fokus Samfunnskunnskap
Artikkel
Bærekraftig utviklingHva forbinder du med bærekraftig utvikling? Hva betyr begrepene bærekraftig og utvikling ? Er det noe som bare har med naturen å gjøre eller ligger det mer i begrepene?
-
Kostnadsberegning IM
Matematikk for yrkesfag T
Læringsløp
Kostnadsberegning IMKompetansemål lese, bruke og lage rekneark i arbeidet med budsjett, anbod og kostnadsberekning knytt til informasjonsteknologi og medieproduksjon, og vurdere korleis ulike faktorar påverkar resultatetKompetansemål lese, bruke og lage rekneark i arbeidet med budsjett, anbod og kostnadsberekning knytt til informasjonsteknologi og medieproduksjon, og vurdere korleis ulike faktorar påverkar resultatet
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
Norges demring (utdrag)Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.Her kan du lese et utdrag av diktet Norges demring av forfatteren Johan Sebastian Welhaven.