Hopp til hovedinnhold

Søk

80 treff

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Videregående opplæring

    Videregående opplæring er gratis men ikke obligatorisk.  Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år.  De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.

  • Relasjonsferdigheter

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Et treningsopplegg i empati

    Utvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Private helse- og omsorgstjenester

    Eies av private personer eller firmaer. 

  • Brukermedvirkning

    Stages 8–10

    Artikkel

    Universell utforming

    Norge har lover som pålegger kommunene å sørge for at omgivelsene er tilrettelagt for alle innbyggere. Det kaller vi universell utforming.

  • Hvem er brukerne?

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Religioner og livssyn i Norge

    Viktig med kunnskap om andres kulturelle og religiøse tilhørighet.

  • Kommunisere og samhandle

    Stages 8–10

    Artikkel

    Vi kommuniserer alltid

    Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre. 

  • Omsorg og service

    Stages 8–10

    Artikkel

    Nærhet i omsorg og service

    Det kan være vanskelig når fremmede kommer for tett på. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Holdninger til andre

    Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Skolefritidsordning (SFO)

    Et tilbud til elever fra 1. til og med 4. klasse. 

  • Brukermedvirkning

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Brukermedvirkning

    Vær i dialog med brukeren. 

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Ulike familieformer

    Flere ulike familiestrukturer i samfunnet. 

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Flere typer konflikter

    Det er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter. 

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Matematikk SF og YF

    Matematikk-serien presenterer matematikken på en strukturert og forståelig måte. Dybdelæring og kjerneelementer går som en rød tråd gjennom læremidlet.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Naturfag SF og YF

    Naturfag SF og Naturfag for yrkesfag har en praktisk og utforskende tilnærming til faget som setter elevens læring i sentrum. 

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Engelsk YF

    Action  kombinerer fellesbok med digitale ressurser tilpasset hvert enkelt utdanningsprogram gjennom et rikt tilfang av oppgaver og aktiviteter.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Mobilens livsløp

    Hva vet du om hvor mobilen din kommer fra? Hvor ofte kjøper du ny? Og har det noe å si?

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Velferdsstaten

    Høst er tid for statsbudsjett, og vi har laget ulike oppgaver om velferdsstaten. De kan brukes som introduksjon, repetisjon eller til fordypning.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Engelsk SF

    I 2020-utgaven av Targets er dybdelæring vektlagt sammen med kritisk tenkning og kildebruk og styrking av engelsk som redskapsfag.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Tysk nivå I og II

    Momente 1 dekker det toårige undervisningsløpet i tysk nivå I. Momente 2 dekker to år med tysk nivå II. De to bøkene har et moderne språk og en visuell og engasjerende minigrammatikk.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling i samfunnskunnskap

    Hva er egentlig bærekraftig utvikling? Og hvordan kan vi jobbe med det i klasserommet? Vi har snakket med Annelie Ott som er stipendiat ved ILS. Hun forsker på tenkning i samfunnsfag og skriver om bærekraft i fagfornyelsen.