Hopp til hovedinnhold

Søk

19 treff

  • Relasjonsferdigheter

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Et treningsopplegg i empati

    Utvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. 

  • Brukermedvirkning

    Stages 8–10

    Artikkel

    Universell utforming

    Norge har lover som pålegger kommunene å sørge for at omgivelsene er tilrettelagt for alle innbyggere. Det kaller vi universell utforming.

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Holdninger til andre

    Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. 

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Flere typer konflikter

    Det er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter. 

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Hva er konflikter

    En konflikt er en uenighet som oppleves som vanskelig for dem det gjelder. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Menneskesyn

    Legg merke til hele mennesket.

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Mennesker med nedsatt funksjonsevne

    Ulike former for funksjonsnedsettelse. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Utfordringer og muligheter i et flerkulturelt samfunn

    Møter mellom mennesker fra ulike kulturer bidrar til at vi får større forståelse og toleranse for hverandre. Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn.Hvert menneske har sin egen historie og bakgrunn. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er.  Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge. Det har alltid bodd mennesker med forskjellig kulturbakgrunn i Norge. 

  • Profesjonell yrkesutøvelse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Empati – å leve seg inn i andres situasjon

    Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Fordommer og diskriminering

    Uansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering. 

  • Omsorg og service

    Stages 8–10

    Artikkel

    Sympati og antipati

    Holdninger til andre mennesker. Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit. Holdninger til andre mennesker.Holdninger til andre mennesker.

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Konflikter mellom mennesker

    Eksempler på ulike typer konflikter.  Det er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker.Det er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker.

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Sosial kompetanse

    Evnen til å kommunisere og samhandle med andre mennesker. Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre.Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Se andre og deres behov. Se andre og deres behov.  Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.

  • Aktiviteter for mestring

    Stages 8–10

    Artikkel

    Funksjonsnivå og tilrettelegging

    Hver sjette person har en eller annen form for funksjonsnedsettelse. 

  • Brukermedvirkning

    Stages 8–10

    Artikkel

    Et samfunn der alle får være med

    Viktig å tilrettelegge for alle. 

  • Aktiviteter for mestring

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Verdier i yrkesutøvelsen

    Tre grunnleggende verdier. 

  • Kommunisere og samhandle

    Stages 8–10

    Artikkel

    Kommunikasjon med brukerne

    God kommunikasjon og profesjonell samhandling fremmer helse, trivsel og velvære.

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Konflikthåndtering – å søke etter løsninger

    Flere måter å løse en konflikt på. En konflikt er en uenighet som oppleves som vanskelig for dem det gjelder.En konflikt er en uenighet som oppleves som vanskelig for dem det gjelder. Det er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker.Det er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker.

  • Relasjonsferdigheter

    Stages 8–10

    Artikkel

    Fordommer – å dømme på forhånd

    Noen ganger kan holdningene dine til en sak eller person være formet på forhånd.