Hopp til hovedinnhold

Søk

12 treff

  • Dramatikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Jeppe på Bjerget (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av dramaet Jeppe på Bjerget  av forfatteren Ludvig Holberg.Her kan du lese et utdrag av dramaet Jeppe på Bjerget  av forfatteren Ludvig Holberg.

  • Folkeviser, fabler og eventyr

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Om geitebukken som lot skjegget sitt rake

    Her kan du lese  Om geitebukken som lot skjegget sitt rake  av forfatteren Ludvig Holberg.Her kan du lese  Om geitebukken som lot skjegget sitt rake  av forfatteren Ludvig Holberg.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Niels Klims reise til den underjordiske verden (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av romanen  Niels Klims reise til den underjordiske verden  av forfatteren Ludvig Holberg.Her kan du lese et utdrag av romanen  Niels Klims reise til den underjordiske verden  av forfatteren Ludvig Holberg.

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2024

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i våpenindustrien

    Serien «Ammo» på TV 2 handler om bruk av KI i våpenindustri og krig. 

  • Dramatikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Erasmus Montanus (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av dramaet  Erasmus Montanus  av forfatteren Ludvig Holberg.Her kan du lese et utdrag av dramaet  Erasmus Montanus  av forfatteren Ludvig Holberg.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: KI i undervisning

    Kunstig intelligens har potensial til å revolusjonere undervisningssektoren på mange måter. Her skal vi drøfte hvordan vi kan se for oss tilpasset læring på ulike nivåer ved bruk av KI.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Arbeid og kompetanse

    Den industrielle revolusjonen, der man gikk fra håndverk og muskelkraft til fabrikkproduksjon og maskinkraft, førte til at mange yrker og arbeidsplasser ble borte. I nyere tid har vi sett at datamaskiner gradvis erstatter menneskelig arbeidskraft, og med KI har denne utviklingen skutt fart.

  • Eksamensløsninger (LK20)

    Informasjonsteknologi 1–2

    Artikkel

    Løsningsforslag Eksamen Vår 2023

    NB! Dette er et løsnings forslag . Det er flere av disse oppgavene som kan løses på forskjellige måter.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Muligheter og utfordringer med KI

    Med tradisjonell programmering gjør en datamaskin nøyaktig det du ber den om å gjøre, én ting om gangen i en bestemt rekkefølge. Det har vært enkelt å finne støtte for at en datamaskin ikke er «intelligent», og at den ikke forstår mer enn hundre tusen millioner brødristere. Selv om dette fortsatt er sant – datamaskinen skjønner bare opp eller ned – så har de store framskrittene innenfor KI-områdene nevrale nettverk og dyp læring gjort at vi i dag snakker om «maskiner som tenker», og at kunstig intelligens revolusjonerer verden.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: «Deepfakes»

    «Du tror ikke hva du ser, og du ser ikke hva du tror» er en uttalelse som ikke lenger bare hører til i tryllekunstneres verden. Med dagens KI-verktøy kan vi nemlig lage lyd, bilder og videoer som det ikke er mulig å skille fra ekte materiale. NRK har laget et eksempel som viser hvor enkelt det er å gjøre om politikeren Abid Raja til Einar fra Byåsen.

  • 5A Kunstig intelligens

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Tema: Sosiale medier

    I forkant av det amerikanske presidentvalget i 2016 forsøkte russerne via sosiale medier å påvirke resultatet. FFI har studert dette og skrevet en rapport  som blant annet konkluderer med at et demokratisk land vanskelig kan stoppe slike forsøk direkte, men i stedet må håndtere dem ved å øke kunnskapen om hvordan påvirkning fungerer i sosiale medier.