Fag
Trinn
Forfatter
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (9)
- Hege Siri (6)
- Ingvild Vik, journalist (6)
- Lars Saabye Christensen (6)
- Linn Skåber (6)
- Teresa Grøtan (6)
- Ellen Birgitte Johnsrud (5)
- Halldis Moren Vesaas (5)
- Mattias Göransson (5)
- Roald Dahl (5)
- Vera Micaelsen (5)
- Amalie Skram (4)
- André Bjerke (4)
Nøkkelord
57 treff
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Før øya synker – CaliforniaHVOR: California. USA
-
Spider-swallowing
Stages 8–10
Læringsløp
VocabularyS8_K02_L03_Vocabulary
-
Spider-swallowing
Stages 8–10
Læringsløp
Word PowerS8_K02_L03_WP
-
Spider-swallowing
Stages 8–10
Læringsløp
UnderstandingCloubi, S8_K02_L03_Understanding
-
Ex Poser
Stages 8–10
Læringsløp
Creative CornerRole-play the story. You will need three characters: Sandra, the narrator and Boffin.
-
Skriv en fortelling
Fabel 8–10
Læringsløp
FriskrivingFinn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Før øya synker – KiribatiHVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonnHVOR: Abaiang, Kiribati HVEM: Taruru Taake (14), Tangira Taake Rouben, far, Ruatu Tekabu (12) og Raatita Tekabu, tante og rektor HVA SKJER: Ruatu og Taruru bor i Kiribati, et land som sannsynligvis vil bli ubeboelig før de blir gamle. De reiser for å se en landsby på Abaiang som alt er slukt av havet. INNBYGGERE, KIRIBATI: 114 000 INNBYGGERE, ABAIANG: 5000 UTSLIPP AV KARBONDIOKSID PER INNBYGGER: 0,5 tonn
-
Fortell, fortell
Fabel 8–10
Artikkel
Litterære virkemidlerNår du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
En folkefiendeDr. Stockmann, slik man aldri har sett ham før, i helsetrøye, underbukse og solbriller. Cato Skimten Storengen spiller idealisten som blir stående helt alene. Fra Rogaland Teater under prøvene på Ibsen-stykket «En folkefiende» i 2017. Dr. Stockmann, slik man aldri har sett ham før, i helsetrøye, underbukse og solbriller. Cato Skimten Storengen spiller idealisten som blir stående helt alene. Fra Rogaland Teater under prøvene på Ibsen-stykket «En folkefiende» i 2017.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
-
Fortell, fortell
Fabel 8–10
Artikkel
Bygg opp en fortellingTenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.
-
Other verb tasks
Stages 8–10
Artikkel
Subject and verbMarker teksten-oppgave som trener identifisering av subjekt og verbal.
-
Hogwarts
Stages 8–10
Læringsløp
Vocabulary for greeting peopleHow do we greet people when we meet them? Look at the picture, and do the task.
-
The World’s Oldest First Grader
Stages 8–10
Læringsløp
Creative CornerFind the UN Convention on the Rights of the Child in child friendly language . Divide the rights between your classmates and make posters for them.
-
Kvinnedagen
Tverrfaglig 8-10
Litterær tekst
-
Following Boo
Stages 8–10
Læringsløp
SpellingOppgave til kapittelet Amazing Animals i Stages 8.
-
Kapittelveiledning med fasit 8–10
Stages 8–10
Artikkel
Gode grep som forbereder til muntlig og skriftlig eksamenÅ komme opp til eksamen i engelsk i 10. klasse er spennende – både for elever og lærere. Har vi gode nok tekster å sette på leselista til muntlig eksamen? Dekker de læreplanmålene, representerer de dybde og bredde, er de tilpasset elevenes ferdighetsnivåer? Har elevene god nok trening i å skrive ulike typer tekster før skriftlig eksamen? Har de jobbet systematisk med struktur, avsnitt, innledning og avslutning? Det er mange måter å hjelpe eleven på.
-
Til læreren
Fabel 8–10
Artikkel
Norskundervisning etter fagfornyelsenDen nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.
-
Following Boo
Stages 8–10
Læringsløp
CrosswordOppgave til kapittelet Amazing Animals i Stages 8.
-
Tekster om natur
Fabel 8–10
Artikkel
Før øya synker – CaliforniaHazel, Miko og Isaac saksøker den amerikanske staten for med vilje å overse farene ved klimaendringene. På en reise til California slipper ungdommene så vidt unna den største skogbrannen i Californias historie.