Hopp til hovedinnhold

Søk

41 treff

  • Relasjonsferdigheter

    Stages 8–10

    Artikkel

    Fordommer – å dømme på forhånd

    Noen ganger kan holdningene dine til en sak eller person være formet på forhånd. 

  • Etiske dilemma

    Stages 8–10

    Artikkel

    Etikk

    Læren om rett og galt. Noen ganger kommer vi i valgsituasjoner der det blir galt uansett hva en velger. Det kaller vi et etisk dilemma. Noen ganger kommer vi i valgsituasjoner der det blir galt uansett hva en velger. Det kaller vi et etisk dilemma. 

  • Aktiviteter for mestring

    Stages 8–10

    Artikkel

    Funksjonsnivå og tilrettelegging

    Hver sjette person har en eller annen form for funksjonsnedsettelse. 

  • Etiske dilemma

    Stages 8–10

    Artikkel

    Etiske dilemmaer

    Noen ganger kommer vi i valgsituasjoner der det blir galt uansett hva en velger. Det kaller vi et etisk dilemma. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Menneskesyn

    Legg merke til hele mennesket.

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Ulike oppfatninger om helse

    Påvirkes av kultur, religion og tidligere erfaringer. 

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Flere typer konflikter

    Det er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Holdninger til andre

    Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. 

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Hva er konflikter

    En konflikt er en uenighet som oppleves som vanskelig for dem det gjelder. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter. 

  • Sentralt regelverk

    Stages 8–10

    Artikkel

    Tariffavtalen

    Bestemmer hvor mye du får i lønn.

  • Velferdsteknologi

    Stages 8–10

    Artikkel

    Velferdsteknologi

    En tryggere og enklere hverdag for brukere, pårørende og omsorgspersonell. 

  • Velferdsteknologi

    Stages 8–10

    Artikkel

    Hvor går grensen?

    Noen ganger åpner teknologien for muligheter vi likevel velger å ikke bruke. 

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Ulike familieformer

    Flere ulike familiestrukturer i samfunnet. 

  • Kommunisere og samhandle

    Stages 8–10

    Artikkel

    Vi kommuniserer alltid

    Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre. 

  • Omsorg og service

    Stages 8–10

    Artikkel

    Nærhet i omsorg og service

    Det kan være vanskelig når fremmede kommer for tett på. 

  • Brukermedvirkning

    Stages 8–10

    Artikkel

    Universell utforming

    Norge har lover som pålegger kommunene å sørge for at omgivelsene er tilrettelagt for alle innbyggere. Det kaller vi universell utforming.

  • Profesjonell yrkesutøvelse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Empati – å leve seg inn i andres situasjon

    Et viktig utgangspunkt for nærhet og tillit.

  • Kommunisere og samhandle

    Stages 8–10

    Artikkel

    Ulike former for kommunikasjon

    Tre hovedformer for kommunikasjon.

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Livsfasene

    Fra barn til voksen til gammel. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Fordommer og diskriminering

    Uansett yrke er det viktig å arbeide mot fordommer og diskriminering.