Hopp til hovedinnhold

Søk

148 treff

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Videregående opplæring

    Videregående opplæring er gratis men ikke obligatorisk.  Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år. Obligatorisk skole i ti år, rett til videregående opplæring i tre år.  De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.De fleste yrkene innenfor helse- og oppvekstsektoren krever autorisasjon.

  • Relasjonsferdigheter

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Et treningsopplegg i empati

    Utvikling av empati er en modningsprosess, og du blir flinkere om du øver. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. Gir brukerne en opplevelse av å bli tatt godt vare på. 

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Bergmannen

    Her kan du lese diktet  Bergmannen av forfatter Henrik Ibsen.Her kan du lese diktet  Bergmannen av forfatter Henrik Ibsen.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Historie

    Grunnbok i historie gjør historien aktuell.

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Brudefærden (originalspråk)

    Her kan du lese diktet Brudefærden  av forfatteren Andreas Munch på originalspråk.Her kan du lese diktet Brudefærden  av forfatteren Andreas Munch på originalspråk.

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Brudefærden

    Her kan du lese diktet Brudefærden av forfatteren Andreas Munch.Her kan du lese diktet Brudefærden av forfatteren Andreas Munch.

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Vurdering for læring

    Vurdering for læring, eller underveisvurdering, er et velkjent begrep i norsk skole. Også med voksne elever i klasserommet er det viktig å ha gode redskaper for å gi best mulig tilpasset opplæring.

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Private helse- og omsorgstjenester

    Eies av private personer eller firmaer. 

  • Brukermedvirkning

    Stages 8–10

    Artikkel

    Universell utforming

    Norge har lover som pålegger kommunene å sørge for at omgivelsene er tilrettelagt for alle innbyggere. Det kaller vi universell utforming.

  • Hvem er brukerne?

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Religioner og livssyn i Norge

    Viktig med kunnskap om andres kulturelle og religiøse tilhørighet.

  • Kommunisere og samhandle

    Stages 8–10

    Artikkel

    Vi kommuniserer alltid

    Kommunikasjon oppstår overalt der mennesker har noe med hverandre å gjøre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre. Mennesker sender ut signaler eller budskap til hverandre. 

  • Omsorg og service

    Stages 8–10

    Artikkel

    Nærhet i omsorg og service

    Det kan være vanskelig når fremmede kommer for tett på. 

  • Sosial og kulturell kompetanse

    Stages 8–10

    Artikkel

    Holdninger til andre

    Å være tolerant betyr at du aksepterer andre som de er. 

  • Hvordan er helse- og oppvekstsektoren organisert?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Skolefritidsordning (SFO)

    Et tilbud til elever fra 1. til og med 4. klasse. 

  • Brukermedvirkning

    Helse- og oppvekstfag

    Artikkel

    Brukermedvirkning

    Vær i dialog med brukeren. 

  • Hvem er brukerne?

    Stages 8–10

    Artikkel

    Ulike familieformer

    Flere ulike familiestrukturer i samfunnet. 

  • Konflikthåndtering

    Stages 8–10

    Artikkel

    Flere typer konflikter

    Det er mye som kan føre til konflikter mellom mennesker. Eksempler på ulike typer konflikter. Eksempler på ulike typer konflikter. 

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Våre læremidler til fagfornyelsen

    Få en kjapp oversikt over våre læremidler for videregående skole til fagfornyelsen!

  • Aschehoug univers

    Artikkel

    Meld deg på nyhetsbrev

    Vi holder deg oppdatert på aktuelle nyheter for videregående skole!

  • Aschehoug univers

    Mappe

    Spørsmål og svar om Grip teksten

    Ønsker du å bli litt bedre kjent med Grip teksten ? Her har vi samlet noen ofte stilte spørsmål om vårt nyskrevne læremiddel i norsk for Vg1 (SF).