Hopp til hovedinnhold

Søk

55 treff

  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Vocabulary

    S8_K02_L03_Vocabulary

    En thumb for A til Z i gul og lilla farge.
  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Word Power

    S8_K02_L03_WP

    En thumb for A til Z i gul og lilla farge.
  • Spider-swallowing

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Understanding

    Cloubi, S8_K02_L03_Understanding

    En thumb for forståelse. Den viser linjer og et forstørrelsesglass som forstørrer deler av linjene.
  • Ex Poser

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Creative Corner

    Role-play the story. You will need three characters: Sandra, the narrator and Boffin. 

    Thumbnail.
  • Skriv en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Friskriving

    Finn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon. 

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Litterære virkemidler

    Når du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    En folkefiende

    Dr. Stockmann, slik man aldri har sett ham før, i helsetrøye, underbukse og solbriller. Cato Skimten Storengen spiller idealisten som blir stående helt alene. Fra Rogaland Teater under prøvene på Ibsen-stykket «En folkefiende» i 2017. Dr. Stockmann, slik man aldri har sett ham før, i helsetrøye, underbukse og solbriller. Cato Skimten Storengen spiller idealisten som blir stående helt alene. Fra Rogaland Teater under prøvene på Ibsen-stykket «En folkefiende» i 2017. 

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Bygg opp en fortelling

    Tenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Other verb tasks

    Stages 8–10

    Artikkel

    Subject and verb

    Marker teksten-oppgave som trener identifisering av subjekt og verbal.

    Thumbnail.
  • Hogwarts

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Vocabulary for greeting people

    How do we greet people when we meet them? Look at the picture, and do the task.

    En thumb for A til Z i gul og lilla farge.
  • The World’s Oldest First Grader

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Creative Corner

    Find the UN Convention on the Rights of the Child in child friendly language . Divide the rights between your classmates and make posters for them.

    Thumbnail.
  • Kvinnedagen

    Tverrfaglig 8-10

    Litterær tekst

  • Following Boo

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Spelling

    Oppgave til kapittelet Amazing Animals i Stages 8.

    En thumb for oppgaver. Den viser en sirkel til venstre, et spørsmålstegn i midten og en avhuket firkant til høyre.
  • Kapittelveiledning med fasit 8–10

    Stages 8–10

    Artikkel

    Gode grep som forbereder til muntlig og skriftlig eksamen

    Å komme opp til eksamen i engelsk i 10. klasse er spennende – både for elever og lærere. Har vi gode nok tekster å sette på leselista til muntlig eksamen? Dekker de læreplanmålene, representerer de dybde og bredde, er de tilpasset elevenes ferdighetsnivåer? Har elevene god nok trening i å skrive ulike typer tekster før skriftlig eksamen? Har de jobbet systematisk med struktur, avsnitt, innledning og avslutning? Det er mange måter å hjelpe eleven på. 

  • Julestemning

    Tverrfaglig 8–10

    Artikkel

    Karens jul

    Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.

  • Til læreren

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Den nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Following Boo

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Crossword

    Oppgave til kapittelet Amazing Animals i Stages 8.

    En thumb for A til Z i gul og lilla farge.
  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Karens jul

    Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.Hvorfor er det noen som gruer seg til jul og andre høytider, tror du? Hva kan hver og en gjøre for å hjelpe dem som gruer seg? Skriv ned noen tanker om det. Hvordan tror du det var å leve i Kristiania på slutten av 1800-tallet, i forhold til i dag? Tenkeskriv i tre minutter.

  • Arbeid med faget

    Stages 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Å skrive en fem-avsnitts tekst steg for steg

    I denne artikkelen går vi gjennom de ulike fasene i skriveprosessen.