Fag
Trinn
- Vg1 (54)
- 10. trinn (27)
- 8. trinn (27)
- 9. trinn (27)
- Vg2 (10)
- Vg3 (9)
- 5. trinn (3)
- 6. trinn (3)
- 7. trinn (3)
- 1. trinn (2)
- 2. trinn (2)
- 3. trinn (2)
- 4. trinn (2)
Forfatter
- Lucy Hermoza (52)
- Synnøve Pettersen (42)
- Felicia Røkaas (39)
- Henrik Ibsen (21)
- Ukjent Forfatter (21)
- Henrik Wergeland (11)
- Alexander Kielland (10)
- Bjørnstjerne Bjørnson (10)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (9)
- Demian Vitanza (8)
- Hege Siri (8)
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Amalie Skram (7)
- Arnulf Øverland (7)
- Johan Sebastian Welhaven (7)
Nøkkelord
38 treff
-
Lyrikk
Tekstbanken
Litterær tekst
En drømHer kan du lese diktet En drøm av forfatteren André Bjerke.Her kan du lese diktet En drøm av forfatteren André Bjerke.
-
Fremmedkrigere
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
-
Tekster om språk og identitet
Fabel 8–10
Artikkel
Stolt av det samiskeTROMSØ (VG): VG har snakket med fire unge samer om hvordan det er å være samisk i 2021. Alle fire er stolte av kulturen sin – men det kan også oppleves ubehagelig å vise den frem.
-
Tekster om alt det andre
Fabel 8–10
Artikkel
Å gjøre feil foran andre – ydmykelseUtdrag fra Å klemme fingeren i døra – en bok om følelser av Vera Micaelsen.Utdrag fra Å klemme fingeren i døra – en bok om følelser av Vera Micaelsen.
-
Skriv en fortelling
Fabel 8–10
Læringsløp
FriskrivingFinn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Å gjøre feil foran andre – ydmykelseStart Før du leser Hva ville du opplevd som ydmykende? Hvordan kommer man seg videre etter en ydmykende opplevelse? Blir alle ydmyket av det samme?Start Før du leser Hva ville du opplevd som ydmykende? Hvordan kommer man seg videre etter en ydmykende opplevelse? Blir alle ydmyket av det samme?
-
Fortell, fortell
Fabel 8–10
Artikkel
Litterære virkemidlerNår du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Stolt av det samiskeTROMSØ (VG): VG har snakket med fire unge samer om hvordan det er å være samisk i 2021. Alle fire er stolte av kulturen sin – men det kan også oppleves ubehagelig å vise den frem.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Det hasterTenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?Tenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
-
Fortell, fortell
Fabel 8–10
Artikkel
Bygg opp en fortellingTenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.
-
Uke 6
Tverrfaglig 8-10
Litterær tekst
-
The Twits
Stages 8–10
Læringsløp
-
Working with literature
Scope 1–2
Litterær tekst
Short Story: “The Way up to Heaven”“The Way up to Heaven” was first published in The New Yorker in 1954. Below you will find a video of actor Tania Rodrigues reading the story. Listen to or read the text, and work with the accompanying tasks.
-
The Three Little Pigs
Stages 8–10
Læringsløp
Three Little PigsThis poem takes a new look at an old fairy tale.
-
Lamb to the Slaughter
Stages 8–10
Læringsløp
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
EpilogNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
PrologNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese prologen. NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese prologen.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Femte minne fra framtidenNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese femte minne fra framtiden.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese femte minne fra framtiden.
-
Akter
Tekstbanken
Litterær tekst
Første minne fra framtidenNÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese første minne fra framtiden.NÅ (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese første minne fra framtiden.