Hopp til hovedinnhold

Søk

38 treff

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Stolt av det samiske

    TROMSØ (VG): VG har snakket med fire unge samer om hvordan det er å være samisk i 2021. Alle fire er stolte av kulturen sin – men det kan også oppleves ubehagelig å vise den frem.

  • Fremmedkrigere

    Fokus Samfunnskunnskap

    Læringsløp

  • Tekster om språk og identitet

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Stolt av det samiske

    TROMSØ (VG): VG har snakket med fire unge samer om hvordan det er å være samisk i 2021. Alle fire er stolte av kulturen sin – men det kan også oppleves ubehagelig å vise den frem.

    Gruppefoto av tre samiske ungdommer, fra venstre i kofte Lemet Máhtte Eira Sara, Ingrid Sundberg, og Emilie-Madelen Biti-Jenssen. De står utendørs på en gangvei ved en bygning. Snø i bakgrunn.
  • Tekster om alt det andre

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Å gjøre feil foran andre – ydmykelse

    Utdrag fra  Å klemme fingeren i døra – en bok om følelser av Vera Micaelsen.Utdrag fra  Å klemme fingeren i døra – en bok om følelser av Vera Micaelsen.

  • Skriv en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Friskriving

    Finn fram blyant og papir, og følg oppskriften på friskriving. Du kan gjerne bruke illustrasjonen som inspirasjon. 

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    En drøm

    Her kan du lese diktet En drøm av forfatteren André Bjerke.Her kan du lese diktet En drøm av forfatteren André Bjerke.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Å gjøre feil foran andre – ydmykelse

    Start Før du leser Hva ville du opplevd som ydmykende? Hvordan kommer man seg videre etter en ydmykende opplevelse? Blir alle ydmyket av det samme?Start Før du leser Hva ville du opplevd som ydmykende? Hvordan kommer man seg videre etter en ydmykende opplevelse? Blir alle ydmyket av det samme?

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Litterære virkemidler

    Når du skriver fortellinger, må du passe på å få med viktige detaljer for at leseren skal kunne forstå sammenhengene og leve seg inn i det som skjer. Samtidig bør du kutte ut alt som ikke er med på å bygge opp spenningen. Tar du med unødvendige detaljer, kan det bli kjedelig å lese. Bruk litterære virkemidler som beskrivelser, handlingsreferat, tankereferat, temposkift og replikker for å skape en god fortelling. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Det haster

    Tenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?Tenkeskriv i et par minutter: Hva tenker du når du hører uttrykket generasjon prestasjon ? Diskuter i klassen: Hva er det viktigste man kan lære i den tiden mens man er ungdom?

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Fortell, fortell

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Bygg opp en fortelling

    Tenk nøye gjennom hvordan du starter fortellingen din. Innledningen bestemmer nemlig ikke bare om leseren har lyst til å lese videre, men også hvordan leseren ser for seg det du skal skrive om. Det er mange måter å starte fortellinger på. Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.Knut Hamsun er en av Norges største forfattere. Han skrev romaner og andre tekster fra 1889 til 1949. Denne fortellingen er fra 1895.

  • Working with literature

    Scope 1–2

    Litterær tekst

    Short Story: “The Way up to Heaven”

    “The Way up to Heaven” was first published in The New Yorker in 1954. Below you will find a video of actor Tania Rodrigues reading the story. Listen to or read the text, and work with the accompanying tasks.

  • The Twits

    Stages 8–10

    Læringsløp

  • Uke 6

    Tverrfaglig 8-10

    Litterær tekst

  • The Three Little Pigs

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Three Little Pigs

    This poem takes a new look at an old fairy tale. 

  • Lamb to the Slaughter

    Stages 8–10

    Læringsløp

  • Til læreren

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Norskundervisning etter fagfornyelsen

    Den nye læreplanen på 8. og 9. trinn er innført, mens 10. trinn venter ett år til før kompetansemål og vurderingsordning blir endret. Blant annet må politikere og fagfolk finne ut av hvordan eksamensordningen for 10. trinn skal se ut, noe som styrer mye av arbeidet til norsklærerne på ungdomstrinnet. Vi lærebokforfattere jobber på spreng for å få nye læremidler klare til skolestart. Vi håper at vår tolkning av den nye planen stemmer over ens med det som blir den gjengse oppfatningen blant lærerne, og at læremidlene blir gode verktøy for lærere og elever.

  • Opplegg til Marshmallowsmaskinen

    Biblioteket

    Artikkel

    Marshmallowsmaskinen

    Nummer 1 i serien Oppdagerklubben av Bobbie Peers.

  • Opplegg til Luridiumstyven

    Biblioteket

    Artikkel

    Luridiumstyven

    Nummer 1 i serien William Wenton av Bobbie Peers.

  • Akter

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Epilog

    NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.NÅ  (2023) er et skuespill av Demian Vitanza. Teksten består av prolog, fem minner fra framtiden og epilog. Her kan du lese epilogen.