Hopp til hovedinnhold

Søk

4 treff

  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Julestjerne av doruller

    Lag enkle og fine julestjerner av doruller.

  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Julestrømper

    Lag en julestrømpe til en venn!

  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Snømann

    Lag snømenn av julelenker!

  • 8-10

    Innhold under utvikling

    Artikkel

    Samskriving som metode og vurderingsform

    Hva er samskriving? Samskriving er når elevene samarbeider om å skrive. Det kan være mindre og større skriveoppgaver, som delferdigheter innenfor én tekst, eller hele tekster, som et leserinnlegg eller en fortelling. Elevene kan samskrive i grupper, eller i par, som i tilfellet vi skisserer. I denne samskrivingsprosessen samarbeider elevene om hele skriveprosessen av en argumenterende tekst, fra start til slutt. Da samarbeider elevene om valg av tema og problemstilling, skriveramme, valg av kilder, og selve tekstproduksjonen. De må også forholde seg til endringsforslag og underveisvurdering fra lærer, medelever, og i dette tilfellet, språkmodeller. Ut fra dette, må elevene vurdere responsen og bearbeide teksten sammen. De får også en felles vurdering av teksten, med eller uten karakter.