Vurderingsmuligheter i PASOS
Med fagfornyelsen har underveisvurdering blitt en integrert del av læreplanen. I Pasos er oppgavene utformet på en måte som gjør det enkelt å ha en løpende dialog med eleven.
Uformelle vurderingssituasjoner
Som lærer vil man med Pasos i stor grad kunne følge med på elevenes arbeid ved å gå rundt i klasserommet og følge med på hvordan elevene jobber. I en stor del av oppgavene må elevene snakke spansk, noe som gjør det enkelt for læreren å ta del i kortere eller lengre sekvenser for å danne seg en mening om elevenes mestring og utfordringer.
Spørsmål av typen «¿Cuál es tu asignatura favorita? ¿Por qué?» fra kapittel 3, er enkle å plukke opp fra oppgavesettene, og gjør at man som lærer hele tida kan ha små dialoger med enkeltelever.
I alle kapitlene finner man også spørsmål hvor elevene skal reflektere over språket, som for eksempel dette delspørsmålet om refleksive verb: «Tenk på hva verbene uttrykker. Ser du hva de har til felles?»
Den løpende uformelle kommunikasjonen med elevene gjør at man trenger færre formelle vurderingssituasjoner.
Un paso atrás
Målene for det enkelte kapittelet presenteres på kapittelforsiden, og gjentas på siste side sammen med ti konkrete oppsummeringsspørsmål og en refleksjonsboble. Denne siden kalles «Un paso atrás».
Oppsummeringsspørsmålene er godt egnet for muntlig vurdering.
Muntlig vurdering
Man kan ta elevene med ut en og en, i par eller i mindre grupper, eller de kan spille inn svarene alene eller sammen og levere det som video eller lydfil.
Formell eller uformell
Denne muntlige vurderingen kan enten være formell eller uformell, forberedt eller mer spontan. Spørsmålene kan besvares på flere nivåer og med ulik grad av oppfølgingsspørsmål, og fungerer derfor meget godt også med tanke på tilpasset opplæring.
Skriftlig vurdering
De fleste kapitlene har også en eller flere skriveoppgaver som kan leveres inn og brukes som vurdering. I årsplanen har vi skissert hvilke oppgaver i de enkelte kapitlene som egner seg til underveisvurdering.
Vokabularprøver
Innlæring av ordforråd er sentralt i alle kapitlene i Pasos. De viktigste ordene presenteres i Primer paso. Etter å ha jobbet med det grunnleggende ordforrådet, kan det passe å gi elevene en vokabularprøve. Vi opererer ikke med tradisjonelle gloseprøver, men har laget en vokabularprøve til hvert kapittel hvor elevene må vise at de forstår og kan bruke ordene.
Kapittelprøver
Vi har også laget mer tradisjonelle kapittelprøver, hvor elevene kan få vist at de har fått med seg det sentrale etter hvert kapittel. Den første kapittelprøven er for de første to kapitlene sammen.
Alle forslag til vurderingsaktiviteter ligger på Aschehoug Univers som word-filer, og de kan tilpasses etter behov.
Les også
Hvorfor Pasos? Intervju med forfatteren
Ordinnlæring i Pasos – artikkel
Kronikk
Hva er egentlig nytt i fremmedspråkene? [utdanningsnytt.no]
Forfatter
Ane Christiansen underviser i spansk ved Charlottenlund videregående skole. Hun har doktorgrad i spansk språk, og mange års undervisningserfaring fra flere nivåer i utdanningssystemet. I over ti år har hun vært leder av Utdanningsdirektoratets fagnemnd for spansk.