Vurdering i koronaens tid
Vurderingsaktiviteten ¿Y ahora qué?, om livet under og etter koronaens tid, er ment som en hjelp til lærerne i en tid hvor det er utfordrende å vurdere. Mange elever skal ha termin- eller standpunktkarakterer, mens ingen skal ha eksamen.
Vurderingsaktivitet ¿Y ahora qué?
Det er vanskelig å få til vurderingssituasjoner uten alle hjelpemidler, og derfor må vi tenke litt nytt når det gjelder tekstproduksjon. Vi har derfor utarbeidet en vuderingsaktivitet for alle nivåer på spansk.
Oppgavestruktur
¿Y ahora qué?-aktiviteten er bygget opp litt på samme måte som kapitlene i Pasos. Vi starter med ord og en videooppgave, fortsetter med litt språk, og avslutter med en større oppgave hvor elevene skal produsere selv med utgangspunkt i det de har bygget opp i oppgave 1 og 2.
Med denne oppbyggingen vil det ikke være så enkelt eller fristende å bruke oversettelsesprogram i teksten de produserer selv, for elevene blir nødt til å vise at de faktisk har forstått det det holder på med.
Heldagsprøve eller vurdering
Aktiviteten kan gis som heldagsprøve/tentamen, den kan ha en innleveringsfrist på noen dager eller man kan dele opp oppgaven over flere spanskøkter. Elevene får utdelt oppgaven som et word-dokument, og skriver svarene rett inn.
Vi har også laget en fyldig vurderingsveiledning slik at det skal bli enkelt å forklare elevene hvorfor de får de karakterene de får. Vi anbefaler samtidig å følge opp aktiviteten med en muntlig samtale.
¿Y ahora qué? – aktiviteter og veiledning
Nyttige lenker
Omtale av Pasos – spansk nivå II
Ordinnlæring i Pasos – artikkel
Digitalt prøvekapittel fra Pasos – undervisningsopplegg