Språkinnlæring i tysk er som å bygge et hus
Språk er et komplekst fenomen som oppstår som et samspill mellom mange ulike funksjoner. Å lære et språk kan sammenlignes med det å bygge et hus.
MOMENTE 2 er et helhetlig læremiddel i tysk med 20 kapitler med spennende temaer, varierte oppgaver og aktiviteter, minigrammatikk og ordlister. I denne artikkelen tar vi for oss samspillet mellom tekstutvalg, arbeid med ordforråd og grammatikk.
Jakten på dybdelæring
Dybdelæring er som kjent et gjennomgående tema i fagfornyelsen. Det å gi elevene forståelse for hvordan språk henger sammen – også med kultur – er nok en av de viktigste formene for dybdelæring vi kan gi elevene i fremmedspråk.
Byggeskisse
Man starter med en arbeidstegning, grammatikken , man trenger murstein for å bygge grunnmur, ordforråd, man må ha sement, konjunksjoner, for å binde mursteinene sammen. Dernest fylles huset med spennende gjenstander, aktuelt og relevant tematikk, slik at huset faktisk blir interessant å oppholde seg i.
Husbygging kan være et nyttig verktøy for å vise samspillet mellom de forskjellige aspektene som er nødvendige for å bygge opp ferdigheter i et nytt språk.
Det finnes likevel en viktig forskjell mellom husbygging og språklæring. Plantegningen er nøye gjennomtenkt og skal vise samtlige detaljer. Hus bygges fra nederst til øverst, og til slutt kommer innholdet.
Planløsning og interiør
For å bygge språkhuset må alle elementer være til stede fra start: Man samler noen mursteiner som passer til innholdet i et lite rom, kanskje gangen. Så tegner man litt, prøver å bygge litt – og justerer underveis. Ett rom blir til flere rom, materiale og plantegning tilpasses etter hvert – etter evne og behov.
I iveren etter å komme seg til neste rom er det viktig å huske på å ta turen innom gangen igjen – kanskje har man fått nye verktøy, nytt materiale eller en mer avansert plantegning som kan ta gangen til et nytt nivå.
Bærebjelker i språkinnlæringen
I Momente 2 har vi vært bevisste disse sammenhengene mellom språkets forskjellige sider. Samtidig som enkelte aspekter som ordforråd og grammatikk blir behandlet hver for seg, er vi opptatt av å føre disse sammen og vise elevene hvordan de utfyller hverandre.
Sideoppslagene i Momente 2 varierer, men felles for alle er at tekstutvalg, arbeid med ordforråd og grammatikk henger tett sammen. Tekstene handler om aktuelle temaer som er relevante for ungdommenes hverdag. Det gjør det enklere å gjøre elevene engasjerte og gi dem lyst til å uttrykke seg.
Eksempel på typisk oppslag: «Weltmeiser Deutschland» fra kapittel 9 om «Sport» i Momente 2.
Teksten har en viktig funksjon
Vi bruker teksten både som utgangspunkt for arbeid med grammatikk blant annet ved å vise til eksempel på et bestemt fenomen i teksten. Slik ser de den grammatiske formen i bruk i en dynamisk tekst hvor det kan virke mindre oppstilt og mer relevant for deres egen språkutvikling.
De ser formen i kontekst og kan overføre den til egne tekster.
Tekstene er gylne muligheter til å gi elevene tilgang til relevant ordforråd, både med tanke på tematikken og på tekstformen. Glosene i margen er ikke nødvendigvis det mest anvendelige ordforrådet, de er heller en støtte for elevene i prosessen med å forstå teksten.
Hva gir varig læring?
Hvordan elevene vil utvide sitt ordforråd er i stor grad opp til dem selv alt etter hvilke ord de vil få bruk for i egen språkproduksjon i behandlingen av et tema. Vi gir dem verktøyet og strategier underveis for å hjelpe dem med å finne ut hvordan de selv lærer best.
Hvert enkelt oppslag behandler et aspekt ved det overordnede kapitteltemaet, et grammatisk tema og relevant ordforråd. Et oppslag er et rom i huset, om man vil.
Språklæring satt i system
Portifolio-sidene i slutten av hvert kapittel sørger for at rommene som elevene har bygget tdligere, ikke støver ned eller bryter med stilen når nye rom skal utformes. Ervervet kunnskap tas i bruk gjennom skriveoppgaver hvor tematikk, grammatikk og ordforråd skal knyttes sammen.
Eksempel på «Portfolio» fra kapittel 12 om Europa i Momente 2.
Repetisjon
Et gjennomgående trekk i språkopplæringen i Momente 2 er at elevene blir sendt tilbake til tidligere tekster de har produsert for å justere og forbedre språket. De tørker støv av ord som ikke har vært like relevante i det nye kapitlet som i forrige, de får trening i å se hvordan setninger kan bygges på ulike måter.
De får god trening og, etter hvert, rutine i korrektur av egne tekster.
Det vil komme godt med når de en gang står på egne bein med plantegning, valg av byggemateriale og verktøy på eksamen.
Sett i gang!
Nå er Momente-husets plantegninger belyst – og forhåpentligvis forstått. Neste utfordring er å bygge en solid grunnmur sammen med elevene, utforme rommene og innrede dem til språkhuset står klart for inspeksjon.
Godt språkarbeid!
- - -
Kari Sødal Gjestvang har utdanning i tysk språk og litteratur og tysk som fremmedspråk fra universitetet i Leipzig, Tyskland og universitetet i Stellenbosch, Sør-Afrika. Hun har undervisningserfaring fra begge land.
Les også
Hjemmearbeid – eksempel på nettoppgaver fra Momente 1 og 2
Momente 2 – omtale
Momente 1 – omtale