Oppsummeringsoppgaver i spansk
Å lære å lære er et av hovedpunktene i fagfornyelsen. Det innebærer at man reflekterer over sin egen læring, forstår sine egne læringsprosesser og tilegner seg kunnskap på selvstendig vis. Målet er at man på sikt skal kunne ta en aktiv rolle i egen læring og utvikling.
Hvordan sjekke at elevene har lært spansk?
Min egen forskning viser at elevene jevnt over har liten trening i å vurdere og lese egne tekster. Mange sliter med å gå tilbake og forbedre det de skriver underveis.
I disse to oppsummeringsoppeggene får elevene hjelp til å reflektere over egen læring, og samtidig utvikle sin egen tekst underveis.
Oppleggene passer etter henholdsvis kapittel 6 og 14 i Pasos. De kan brukes rett etter at man er ferdig med de nevnte kapitlene, eller senere som en repetisjon. Oppleggene passer godt som utgangspunkt for en større vurderingssituasjon.
I begge oppleggene skal elevene dikte opp en fiktiv spansktalende person.
I det første opplegget så er mye sentrert rundt denne personens dagligliv. Hovedfokuset språklig er presens (regelrett, uregelrett, refleksive verb, diftongering).
Personen i det andre opplegget forteller litt mer om hjemlandets natur, geografi og kultur, og her skal elevene vise at de behersker de to fortidsformene, i tillegg til de andre språktemaene de har jobbet med gjennom de snart fem årene med spansk.
Man kan bruke oppleggene som man vil, men det er tenkt at elevene starter med å fylle ut skriverammen. Deretter går de gjennom og svarer på refleksjonsspørsmålene mens de samtidig forbedrer teksten sin og setter denne sammen til en sammenhengende tekst.
Til slutt kan man ha en muntlig samtale eller et annet muntlig opplegg, samt fylle ut vurderingsskjemaet.
Opplegget har tre deler: skriveramme (elev), refleksjonsnotat (elev) og lærerveiledning med forslag til oppsummeringsspørsmål og vurderingsskjema.
- - -
Ane Christiansen underviser i spansk ved Charlottenlund videregående skole. Hun har doktorgrad i spansk språk, og mange års undervisningserfaring fra flere nivåer i utdanningssystemet. Hun er forfatter av Pasos og medredaktør for Gente, Ganas og Pasos.
- - -
Christiansen, A; Alterhaug, K. D; Nonstad, M. (2020). Hvordan snakker spanskelever om språk når de skriver? Communicare 2019-20: 36-39. https://www.hiof.no/fss/om/publikasjoner/communicare/2019/communicare-2019.html