Hopp til hovedinnhold
TVERRFAGLIG

Oppdrag miljø

Akkurat nå snakker hele verden om klima- og miljøsaken. For å finne gode løsninger på denne saken, er vi nødt til å snakke sammen på tvers av landegrensene. Her kan du lære klima- og miljøvokabular på fem språk samtidig som du gjør en innsats selv. 

Oppdrag miljø på fem språk

  • Oppdrag miljø på norsk

    Velg tre miljøvennlige ting du vil gjøre neste uke. Lag tre filmer på maks ett minutt, der du forteller om hvordan det gikk. Du kan for eksempel velge: Ta toget/bussen, reparere eller bytte. 

    Fortell for eksempel om utfordringer ved alltid å ta offentlig transport. Går det tog og buss ofte nok der du bor? Hva måtte du gjøre for å komme deg på trening, til skolen eller på fest? Opplevde du noe morsomt fordi du måtte vente en time ekstra på en kafé? Eller måtte du sove over hos en venn fordi du mistet bussen?

    Klarte du å reparere noe, for eksempel sykkelslangen din eller et hull i genseren?

    Arrangerte du en byttefest for vennene dine? 

    Snakk rett inn i kameraet om både det som gikk bra, og det som var vanskelig. 

    Illustrasjoner: Christine Clemmensen

  • Oppdrag miljø på fransk

    1. Velg fem ord og uttrykk du ikke kan fra før, og finn ut hvordan de uttales på fransk. Deretter bruker du minst tre ulike hjelpemidler, for eksempel ordbok, Wikipedia og Google Translate, og finner ut hva ordene betyr på norsk. 
    2. Sett deg sammen med en medelev. Fortell medeleven hva dine ord og uttrykk betyr, og hvordan de uttales. Så bytter dere. Er dere heldige, har dere nå lært 10 nye ord og uttrykk om miljø. 
    3. Tegn nye trær med de ordene dere har jobbet med i klassen. Heng dem opp i klasserommet og snakk litt om miljø hver dag. 

    Velg tre miljøvennlige ting du vil gjøre neste uke. Lag tre filmer på maks ett minutt, der du forteller om hvordan det gikk. Du kan for eksempel velge: transports en commun, économie d’énergie, recycler / réparer. Snakk på norsk eller fransk, eller begge deler. 

    Fortell for eksempel om utfordringer ved alltid å ta offentlig transport. Går det tog og buss ofte nok der du bor? Hva måtte du gjøre for å komme deg på trening, til skolen eller på fest? Opplevde du noe morsomt fordi du måtte vente en time ekstra på en kafé?  Eller måtte du sove over hos en venn fordi du mistet bussen? Var det vanskelig å skru av lyset når du gikk ut av rom? Fant du den fine ullgenseren du helt hadde glemt da du måtte kle på deg litt mer fordi temperaturen på rommet ditt var lavere?  Klarte du å reparere noe, for eksempel sykkelslangen din eller et hull i genseren? 

    Snakk rett inn i kameraet om både det som gikk bra, og det som var vanskelig. 

    Franske uttrykk du kan bruke når du snakker i filmen. 
    Cette semaine, j’ai…
    Je voulais…/J’ai voulu…
    J’ai réussi à…/Je n’ai pas réussi à…
    J’ai seulement pu…
    Je n’ai pas pu… 
    Ma famille a aussi…
    Dans le futur, nous allons aussi… 
    Dans le futur, je vais aussi…
    Ma famille trouve que c’était nul/pas pratique/super/génial/difficile…
    J’ai trouvé l’expérience bien, géniale, intéressante, bizarre…

    Illustrasjoner: Christine Clemmensen

  • Oppdrag miljø på spansk

    1. Velg fem ord og uttrykk du ikke kan fra før, og finn ut hvordan de uttales på spansk. Deretter bruker du minst tre ulike hjelpemidler, for eksempel ordbok, Wikipedia og Google Translate, og finner ut hva ordene betyr på norsk. 
    2. Sett deg sammen med en medelev. Fortell medeleven hva dine ord og uttrykk betyr, og hvordan de uttales. Så bytter dere. Er dere heldige, har dere nå lært 10 nye ord og uttrykk om miljø. 
    3. Tegn nye trær med de ordene dere har jobbet med i klassen. Heng dem opp i klasserommet og snakk litt om miljø hver dag. 

    Velg tre miljøvennlige ting du vil gjøre neste uke. Lag tre filmer på maks ett minutt, der du forteller om hvordan det gikk. Du kan for eksempel velge: tomar transporte público, ahorrar electricidad, reparar. Snakk på norsk eller spansk, eller begge deler. 

    Fortell for eksempel om utfordringer ved alltid å ta offentlig transport. Går det tog og buss ofte nok der du bor? Hva måtte du gjøre for å komme deg på trening, til skolen eller på fest? Opplevde du noe morsomt fordi du måtte vente en time ekstra på en café?  Eller måtte du sove over hos en venn fordi du mistet bussen?

    Var det vanskelig å skru av lyset når du gikk ut av rom? Fant du den fine ullgenseren du helt hadde glemt da du måtte kle på deg litt mer fordi temperaturen på rommet ditt var lavere? Klarte du å reparere noe, for eksempel sykkelslangen din eller et hull i genseren? Snakk rett inn i kameraet om både det som gikk bra, og det som var vanskelig. 

    Spanske uttrykk du kan bruke når du snakker i filmen. 
    Esta/La última semana he ...
    Quiero ...
    No he logrado … / He logrado …
    Sí, he podido reparar más. / No, no he podido reparar más.
    Solo he podido ...
    No he podido ...
    Mi familia también ha ...
    También en el futuro queremos/quiero ...
    Para mi familia ha sido difícil / poco práctico / pesado / interesante / bueno / maravilloso.
    Ha sido una experiencia estupenda / interesante / muy buena / fascinante / aburrida.

    Illustrasjoner: Christine Clemmensen

  • Oppdrag miljø på tysk

    1. Vel fem ord og uttrykk du ikkje kan frå før, og finn ut korleis ein uttalar dei på tysk. Deretter bruker du minst tre ulike hjelpemiddel, til dømes ordbok, Wikipedia og Google Translate, og finn ut kva orda betyr på norsk. 
    2. Set deg saman med ein medelev. Fortel medeleven kva dine ord og uttrykk betyr, og korleis ein uttalar dei. Så byter de. Er de heldige, har de nå lært ti nye ord og uttrykk om miljø. 
    3. Teikn nye tre med dei orda de har jobba med i klassen. Heng dei opp i klasserommet, og snakk litt om miljø kvar dag. 

    Vel tre miljøvennlege ting du vil gjere neste veke. Lag tre filmar på maks eitt minutt, der du fortel om korleis det gjekk. Du kan til dømes velje: Öffis nehmen, Strom sparen, reparieren. Snakk på norsk eller tysk, eller begge delar. 

    Fortel til dømes om utfordringar ved alltid å ta offentleg transport. Går det tog og buss ofte nok der du bur? Kva måtte du gjere for å komme deg på trening, til skolen eller på fest? Opplevde du noko morosamt fordi du måtte vente ein time ekstra på ein kafé?  Eller måtte du sove over hos ein venn fordi du mista bussen?

    Var det vanskeleg å skru av lyset når du gjekk ut av rom? Fann du den fine ullgenseren du heilt hadde gløymt at du hadde, da du måtte kle på deg litt meir fordi temperaturen på rommet ditt var lågare? 
    Klarte du å reparere noko, til dømes sykkelslangen din eller eit hol i genseren? 

    Snakk rett inn i kameraet om både det som gjekk bra, og det som var vanskeleg. 

    Tyske uttrykk du kan bruke når du snakkar i filmen. 
    Diese/Letzte Woche habe ich ...
    Ich wollte ...
    Das habe ich (nicht) geschafft.
    Mehr zu reparieren hat gut/nicht geklappt.
    Ich konnte nur ...
    Ich konnte nicht ...
    Meine Familie hat auch ...
    Wir wollen auch in Zukunft ...
    Ich will auch in Zukunft ...
    Meine Familie fand das doof/unpraktisch/toll/sehr gut/anstrengend/super.
    Ich habe dabei etwas Tolles/Schönes/Interessantes/Merkwürdiges erlebt.

    Illustrasjoner: Christine Clemmensen

  • Oppdrag miljø på engelsk

    1. Velg fem ord og uttrykk du ikke kan fra før, og finn ut hvordan de uttales på engelsk. Deretter bruker du minst tre ulike hjelpemidler, for eksempel ordbok, Wikipedia og Google Translate, og finner ut hva ordene betyr på norsk. 
    2. Sett deg sammen med en medelev. Fortell medeleven hva dine ord og uttrykk betyr, og hvordan de uttales. Så bytter dere. Er dere heldige, har dere nå lært 10 nye ord og uttrykk om miljø. 
    3. Tegn nye trær med de ordene dere har jobbet med i klassen. Heng dem opp i klasserommet og snakk litt om miljø hver dag. 

    Velg tre miljøvennlige ting du vil gjøre neste uke. Lag tre filmer på maks ett minutt, der du forteller om hvordan det gikk. Du kan for eksempel velge: urban gardening, ride a bike, repair. Snakk på norsk eller engelsk, eller begge deler. 

    Fortell for eksempel om utfordringer ved alltid å ta offentlig transport. Går det tog og buss ofte nok der du bor? Hva måtte du gjøre for å komme deg på trening, til skolen eller på fest? Opplevde du noe morsomt fordi du måtte vente en time ekstra på en café?  Eller måtte du sove over hos en venn fordi du mistet bussen?

    Var det vanskelig å skru av lyset når du gikk ut av rom? Fant du den fine ullgenseren du helt hadde glemt da du måtte kle på deg litt mer fordi temperaturen på rommet ditt var lavere? Klarte du å reparere noe, for eksempel sykkelslangen din eller et hull i genseren? 

    Snakk rett inn i kameraet om både det som gikk bra, og det som var vanskelig. 

    Engelske uttrykk du kan bruke når du snakker i filmen. 
    This/Last week I have ...
    I want to ...
    I have not managed to … / I have managed to …
    Yes, I have repaired more. / No, I have not repaired more.
    I have just been able to ...
    I have not been able to ...
    My family has also ...
    In the future too, we want to / I want to ...
    For my family it has been difficult / not very practical / exhausting / interesting / nice / fantastic.
    The experience has been great / interesting / very nice / fascinating / boring.

    Illustrasjoner: Christine Clemmensen