23 treff
-
Pigghuder
Gente 8–10
Læringsløp
PigghuderLæringsløp om pigghuder.Læringsløp om pigghuder.
-
Innhold
Gente 8–10
Video
-
Leddormer
Gente 8–10
Læringsløp
LeddormerI dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Leddormer, en dyregruppe av virvelløse dyr.I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Leddormer, en dyregruppe av virvelløse dyr.
-
Kjennetegn på liv
Gente 8–10
Artikkel
Er ild levende?En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.
-
Hva er liv?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva er liv?Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.
-
Innhold
Gente 8–10
Artikkel
Utforsk virkemåten til en ledningsbryterUtforskende aktivitet knyttet til hvordan en bryter virker.Utforskende aktivitet knyttet til hvordan en bryter virker.
-
Virveldyr
Gente 8–10
Artikkel
Bruskfisker og beinfiskerSelv om mange av de svømmende organismene i havet ligner på hverandre er det flere ting som skiller de fra hverandre. Som du har lært tidligere er det skjeletter som holder oss oppe, men hos noen arter er skjelettet bygget opp av brusk. I denne oppgaven skal du få lære mer om forskjeller mellom beinfisker og bruskfisker, og du kan undersøke nærmere hva brusk faktisk er!
-
Virveldyr
Gente 8–10
Artikkel
Amfibier og krypdyrAmfibier og krypdyr kan ofte ligne litt på hverandre, men de tilhører to ulike grupper av virveldyr. Klarer du å se forskjellene?`
-
Systemene i og rundt oss
Gente 8–10
Artikkel
Alt henger sammen med altUtforskende aktivitet knyttet til systemer og hvordan alt henger sammen med alt.Utforskende aktivitet knyttet til systemer og hvordan alt henger sammen med alt.
-
Kjennetegn på liv
Gente 8–10
Artikkel
Mat og vannMat og vann er livsviktig for alle levende organismer. Hvor lenge kan et menneske klare seg uten mat og vann?
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Utforsk en kjemisk reaksjonEn artikkel om barn som utforsker hva som skjer dersom man blander natron og eddik. Filmer understøtter innholdet i artikkelen.En artikkel om barn som utforsker hva som skjer dersom man blander natron og eddik. Filmer understøtter innholdet i artikkelen.
-
Kjennetegn på liv
Gente 8–10
Artikkel
Hva kjennetegner liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?
-
Oppstart - Ville vekster
Gente 8–10
Læringsløp
Oppstart - Ville veksterOppstartsløp til temaet Ville vekster.Oppstartsløp til temaet Ville vekster.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Utforsk laksefiske i TanaelvaUtforskende aktivitet knyttet til laksefiske og bruken av tradisjonelle fiskemetoder i Tanaelva.Utforskende aktivitet knyttet til laksefiske og bruken av tradisjonelle fiskemetoder i Tanaelva.
-
Ville vekster
Gente 8–10
Artikkel
Ville vekster til nytteArtikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.
-
Ville vekster
Gente 8–10
Artikkel
PlantedeleneArtikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.Artikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.
-
Sensorer og mikrokontrollere
Gente 8–10
Læringsløp
Sensorer og mikrokontrollereEt læringsløp om hva sensorer og mikrokontrollere er og hvordan de brukes.Et læringsløp om hva sensorer og mikrokontrollere er og hvordan de brukes.
-
Krefter i naturen
Gente 8–10
Artikkel
Hva virker magneter på?Utforskende aktivitet knyttet til den magnetiske kraften.Utforskende aktivitet knyttet til den magnetiske kraften.
-
Jorda som system
Gente 8–10
Læringsløp
Jorda som systemLæringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.
-
Stoffer reagerer
Gente 8–10
Artikkel
Kjemisk reaksjon i en flaskeI mange matoppskrifter som for eksempel scones og kaker bruker vi natron som hevemiddel sammen med syrlige ingredienser for å lage luftig bakverk. Her skal dere blande natron og eddik og observere hva som skjer.