Hopp til hovedinnhold

Søk

23 treff

  • Pigghuder

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Pigghuder

    Læringsløp om pigghuder.Læringsløp om pigghuder.

  • Innhold

    Gente 8–10

    Video

  • Leddormer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Leddormer

    I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa  Leddormer,  en dyregruppe av virvelløse dyr.I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa  Leddormer,  en dyregruppe av virvelløse dyr.

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Er ild levende?

    En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.

  • Hva er liv?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva er liv?

    Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.

  • Innhold

    Gente 8–10

    Artikkel

    Utforsk virkemåten til en ledningsbryter

    Utforskende aktivitet knyttet til hvordan en bryter virker.Utforskende aktivitet knyttet til hvordan en bryter virker.

    Thumbnail.
  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bruskfisker og beinfisker

    Selv om mange av de svømmende organismene i havet ligner på hverandre er det flere ting som skiller de fra hverandre. Som du har lært tidligere er det skjeletter som holder oss oppe, men hos noen arter er skjelettet bygget opp av brusk. I denne oppgaven skal du få lære mer om forskjeller mellom beinfisker og bruskfisker, og du kan undersøke nærmere hva brusk faktisk er!

    Bruskfisk vs beinfisk_thumb.png
  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Amfibier og krypdyr

    Amfibier og krypdyr kan ofte ligne litt på hverandre, men de tilhører to ulike grupper av virveldyr. Klarer du å se forskjellene?`

    Amfibier vs krypdyr_thumb.png
  • Systemene i og rundt oss

    Gente 8–10

    Artikkel

    Alt henger sammen med alt

    Utforskende aktivitet knyttet til systemer og hvordan alt henger sammen med alt.Utforskende aktivitet knyttet til systemer og hvordan alt henger sammen med alt.

  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Mat og vann

    Mat og vann er livsviktig for alle levende organismer. Hvor lenge kan et menneske klare seg uten mat og vann?

  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Utforsk en kjemisk reaksjon

    En artikkel om barn som utforsker hva som skjer dersom man blander natron og eddik. Filmer understøtter innholdet i artikkelen.En artikkel om barn som utforsker hva som skjer dersom man blander natron og eddik. Filmer understøtter innholdet i artikkelen.

    Kjemisk reaksjon av ammoniumdikromat hvis det antennes.
  • Kjennetegn på liv

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva kjennetegner liv?

    En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?

  • Oppstart - Ville vekster

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart - Ville vekster

    Oppstartsløp til temaet Ville vekster.Oppstartsløp til temaet Ville vekster.

    Geiterams.
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Utforsk laksefiske i Tanaelva

    Utforskende aktivitet knyttet til laksefiske og bruken av tradisjonelle fiskemetoder i Tanaelva.Utforskende aktivitet knyttet til laksefiske og bruken av tradisjonelle fiskemetoder i Tanaelva.

    Utforsk laksefiske i Tanaelva_thumb.png
  • Ville vekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Ville vekster til nytte

    Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.

    Blåbær og blåbærris.
  • Ville vekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Plantedelene

    Artikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.Artikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.

    Thumbnail.
  • Sensorer og mikrokontrollere

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Sensorer og mikrokontrollere

    Et læringsløp om hva sensorer og mikrokontrollere er og hvordan de brukes.Et læringsløp om hva sensorer og mikrokontrollere er og hvordan de brukes.

  • Krefter i naturen

    Gente 8–10

    Artikkel

    Hva virker magneter på?

    Utforskende aktivitet knyttet til den magnetiske kraften.Utforskende aktivitet knyttet til den magnetiske kraften.

  • Jorda som system

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Jorda som system

    Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.

  • Stoffer reagerer

    Gente 8–10

    Artikkel

    Kjemisk reaksjon i en flaske

    I mange matoppskrifter som for eksempel scones og kaker bruker vi natron som hevemiddel sammen med syrlige ingredienser for å lage luftig bakverk. Her skal dere blande natron og eddik og observere hva som skjer.