Hopp til hovedinnhold

Søk

189 treff

  • Fra Arena 6: På flukt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    På flukt i Norge

    Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. 

  • Dialekter

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Lag dialektplakat!

    Elevene oppsummerer det de har lært om dialekter og lager en plakat. Elevene oppsummerer det de har lært om dialekter og lager en plakat. 

    Et norgeskart med fire ulike farger på. Rundt svever det snakkebobler og to ugler.
  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Nettvettråd

    Elevene leser nettvettråd, reflekterer rundt egen bruk av digitale medier og lager sine egne tips til hvordan de kan være trygg på nett. Elevene leser nettvettråd, reflekterer rundt egen bruk av digitale medier og lager sine egne tips til hvordan de kan være trygg på nett. 

    Nettvettråd_thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Porno

    Elevene leser og reflekterer om forskjellen på porno og sex i virkeligheten. De leser et utdrag fra bildeboka Sesam, Sesam av Gro Dahle, og ser en film med sexolog Tuva Fellman. Elevene leser og reflekterer om forskjellen på porno og sex i virkeligheten. De leser et utdrag fra bildeboka Sesam, Sesam av Gro Dahle, og ser en film med sexolog Tuva Fellman. 

    Porno_thumb.png
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Dialekter

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Skriv om dialekten din!

    I denne oppgaven skal du skrive en kort tekst om deg selv og din dialekt. Hvordan kan du beskrive din egen dialekt? Hvilke målmerker finner du, og hvilke spesielle ord og uttrykk bruker du?    

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Selvbilde og speiling

    Gjennom å lese og arbeide med ulike oppgaver, reflekterer elevene rundt eget selvbilde og hvordan selvbildet vårt utvikler seg i møte med andre. Gjennom å lese og arbeide med ulike oppgaver, reflekterer elevene rundt eget selvbilde og hvordan selvbildet vårt utvikler seg i møte med andre. 

    Selvbilde og speiling_thumb.png
  • Hva kan jeg nå?

    Targets

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 .

  • Pålogget

    Targets

    Artikkel

    Anonym aggresjon

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    En truende skikkelse med papirpose på hodet kaster skygge over en trist person som ser ned på mobiltelefonen sin.
  • Hva kan jeg nå?

    Targets

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå skrevet en fordypningsoppgave om et tema som interesserer og engasjerer deg. Kanskje du også har laget en film om temaet ditt? Hva har du funnet ut om temaet? Og hva har du lært om å skrive fordypningsoppgave? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal skrive. Du har nå skrevet en fordypningsoppgave om et tema som interesserer og engasjerer deg. Kanskje du også har laget en film om temaet ditt? Hva har du funnet ut om temaet? Og hva har du lært om å skrive fordypningsoppgave? I denne delen skal du tenke over hva du har lært og hvordan du kan bruke dette neste gang du skal skrive. 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les for å forstå" i  Fabel 7 . 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    To berømte taler

    Elevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963. Elevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963. 

  • Hva kan jeg nå?

    Targets

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Du har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt.  Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læringDu har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt.  Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læring

  • Utforsk skjønnlitteratur

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk skjønnlitteratur

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . 

  • Religionenes kilder

    Ganas 1–2

    Artikkel

    Religionenes kilder

    Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva med rasisme i dag?

    Elevene leser og snakker sammen om tre hendelser i nyere tid: terrorhandlingene 22. juli 2011, drapet på Johanne Zhangjia Ihle Hansen og angrepet på moskeen i Bærum i 2019, og drapet på George Floyd i 2020. Elevene leser og snakker sammen om tre hendelser i nyere tid: terrorhandlingene 22. juli 2011, drapet på Johanne Zhangjia Ihle Hansen og angrepet på moskeen i Bærum i 2019, og drapet på George Floyd i 2020. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Grensene blir satt på prøve

    Elevene leser og diskuterer en konkret situasjon der grenser blir brutt. Elevene leser og diskuterer en konkret situasjon der grenser blir brutt. 

    Grensene blir satt på prøve_thumb.png
  • Leve sammen

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Trenger vi å bli bedre kjent?

    Utforskende oppgaver som lar deg tenke over det å leve sammen. Gjennom åpne spørsmål kan klassen diskutere om spørsmål alltid har et riktig svar, og om spørsmål alltid har et svar i det hele tatt.  Utforskende oppgaver som lar deg tenke over det å leve sammen. Gjennom åpne spørsmål kan klassen diskutere om spørsmål alltid har et riktig svar, og om spørsmål alltid har et svar i det hele tatt.  

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Seksuelle overgrep

    Elevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det.   Elevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det.