Fag
- Norsk (50)
- Tverrfaglig (23)
- Samfunnsfag (8)
- Engelsk (5)
- Matematikk (4)
- Kroppsøving (1)
- Mat og helse (1)
Trinn
- 5. trinn (266)
- 6. trinn (266)
- 7. trinn (266)
- 1. trinn (248)
- 2. trinn (248)
- 3. trinn (248)
- 4. trinn (243)
- Vg2 (173)
- Vg3 (171)
- Vg1 (168)
- 10. trinn (82)
- 8. trinn (82)
- 9. trinn (82)
Forfatter
Nøkkelord
82 treff
-
Les om det å vokse opp
Fabel 8–10
Artikkel
Alt jeg skylder deg er julingSkal jeg være helt ærlig, så finnes det ikke noe mer rensende enn å kjenne knyttneven treffe haka til en idiot. Ikke fordi jeg liker å skade andre. Heller ikke fordi jeg elsker å slåss. Men noen må ta igjen. Og jeg tar igjen med to knallharde never. Noen ganger et balltre. Jeg har fottøy med harde skotupper. Pannebrasken min er som en kanonkule. Blir du sprø av følelsene dine? Føler du deg rar og suveren på en gang? Les om det å vokse opp, så skjønner du at du ikke er alene.
-
Les kritisk
Fabel 8–10
Artikkel
PropagandaPropaganda er bevisst manipulering av folks tanker og følelser ved hjelp av sterke virkemidler som reklame, plakater, filmer og nyheter.
-
Kropp og media
Kroppsøving 8–10
Artikkel
Jeg hatet gymSkal jeg fortelle deg en hemmelighet? Jeg hatet gym på skolen.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Simon Stranger leser diktSimon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".Simon Stranger leser diktet han skrev i forbindelse med krigen i Ukraina, "Dikt for presidenter".
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Med pennen som våpenLæringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.Læringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
«Det er ingen hverdag mer» av Gunvor HofmoDikt med oppgaver tilDikt med oppgaver til
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt fra krig og konfliktElevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.Elevene leser en fortelling om å måtte flykte på grunn av krig og konflikt.
-
Escape to Victory
Mat og helse 8–10
Læringsløp
Escape to VictoryIn this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and AmericanIn this text you can read the inspiring story of Danish footballer Nadia Nadim. Unit Focus reading and talking about overcoming hardship talking about who inspires us finding information about women football players learning football terminology in British and American
-
Ukrainsk
Åpne ressurser
Artikkel
ПаляничкаEventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk Eventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Skriv din egen tekst (vg1)Skriv en tekst der du setter ord på dine egne tanker om krigen i Ukraina.Skriv en tekst der du setter ord på dine egne tanker om krigen i Ukraina.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
«Det første skotet» av PJ HarveyHer kan du lese Det første skotet av forfatter PJ Harvey.Her kan du lese Det første skotet av forfatter PJ Harvey.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 4: DiskuterDette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Lag sammensatte teksterDagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 15: Les langtVi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 2: Er det sant?Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 9: Fortell med ord og bilderDe siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 4: DiskuterDette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 10: Lag sammensatte teksterDagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.