Hopp til hovedinnhold

Søk

48 treff

  • Les om det å vokse opp

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Alt jeg skylder deg er juling

    Skal jeg være helt ærlig, så finnes det ikke noe mer rensende enn å kjenne knyttneven treffe haka til en idiot. Ikke fordi jeg liker å skade andre. Heller ikke fordi jeg elsker å slåss. Men noen må ta igjen. Og jeg tar igjen med to knallharde never. Noen ganger et balltre. Jeg har fottøy med harde skotupper. Pannebrasken min er som en kanonkule. Blir du sprø av følelsene dine? Føler du deg rar og suveren på en gang? Les om det å vokse opp, så skjønner du at du ikke er alene. 

    En tegning av en knyttet neve. Hvit hånd med sorte tykke streker mot rød bakgrunn
  • Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Terminprøver

    Læringsløp

    Terminprøve 9. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Animals».  Terminprøven består av fem deler. Lytte til tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Lese tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Skrive et sammendrag av en tekst (ca. en time) Skrive et svar i et forum (ca. en time) Skrive en tekst med utgangspunkt i et bilde, et sitat eller i en problemstilling (ca. to timer)Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Animals».  Terminprøven består av fem deler. Lytte til tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Lese tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Skrive et sammendrag av en tekst (ca. en time) Skrive et svar i et forum (ca. en time) Skrive en tekst med utgangspunkt i et bilde, et sitat eller i en problemstilling (ca. to timer)

  • Terminprøve 8. trinn høst 2021

    Terminprøver

    Læringsløp

    Terminprøve 8. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Animals».  Terminprøven består av fem deler. Lytte til tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Lese tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Skrive et sammendrag av en tekst (ca. en time) Skrive et svar i et forum (ca. en time) Skrive en tekst med utgangspunkt i et bilde, et sitat eller i en problemstilling (ca. to timer)Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Animals».  Terminprøven består av fem deler. Lytte til tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Lese tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Skrive et sammendrag av en tekst (ca. en time) Skrive et svar i et forum (ca. en time) Skrive en tekst med utgangspunkt i et bilde, et sitat eller i en problemstilling (ca. to timer)

  • Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Terminprøver

    Læringsløp

    Terminprøve 10. trinn høst 2021

    Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Animals».  Terminprøven består av fem deler. Lytte til tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Lese tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Skrive et sammendrag av en tekst (ca. en time) Skrive et svar i et forum (ca. en time) Skrive en tekst med utgangspunkt i et bilde, et sitat eller i en problemstilling (ca. to timer)Velkommen til høstens terminprøve! Temaet i år er «Animals».  Terminprøven består av fem deler. Lytte til tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Lese tekster og svare på oppgaver (ca. 30 min.) Skrive et sammendrag av en tekst (ca. en time) Skrive et svar i et forum (ca. en time) Skrive en tekst med utgangspunkt i et bilde, et sitat eller i en problemstilling (ca. to timer)

  • Terminprøve vår 2021

    Terminprøver

    Læringsløp

    Alt jeg skylder deg er juling

    Skal jeg være helt ærlig, så finnes det ikke noe mer rensende enn å kjenne knyttneven treffe haka til en idiot. Ikke fordi jeg liker å skade andre. Heller ikke fordi jeg elsker å slåss. Men noen må ta igjen. Og jeg tar igjen med to knallharde never. Noen ganger et balltre. Jeg har fottøy med harde skotupper. Pannebrasken min er som en kanonkule.

    En tegning av en knyttet neve. Hvit hånd med sorte tykke streker mot rød bakgrunn
  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 4: Diskuter

    Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9. Vi har tatt utgangspunkt i en ungdomsroman fra 2020 Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, men tenker at metoden i kapitlet kan brukes på hvilken som helst felles roman du ønsker å lese sammen med elevgruppen. Selv om literacy har en sentral plass i den nye læreplanen, er ikke danning glemt. Danning er viktig for oss i Fabel-teamet. Dette kapitlet henger sammen med kapittel 1, «Les for å oppleve» og viser mange av teknikkene fra dette kapitlet brukt i praksis. 

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 2: Er det sant?

    Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 4: Diskuter

    Dette kapitlet er et kurskapittel i muntlige ferdigheter som bygger videre på kapitlet ”Si det” i Fabel 8. Målet er å videreutvikle elevenes strategier knyttet til muntlig aktivitet fra spontane og planlagte norskfaglige samtaler og presentasjoner, til å kunne delta aktivt i samtaler og diskusjoner.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.

  • Kapittelveiledninger

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9.

  • Fabel 9 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 2: Er det sant?

    Hvordan skal vi være sikre på at noe er sant eller ikke? Hva legger vi i god kildekritikk og -bruk? Dette kapitlet tar for seg ulike måter å nærme seg fakta på, og øver elevene i å være kritiske i møte med ny informasjon.

  • Fabel 9 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 9: Fortell med ord og bilder

    De siste 20 årene har det kommet stadig flere bildebøker for ungdom og voksne. Det meste av ungdomslitteraturen på markedet er imidlertid hybrider, som blander elementer fra bilderomaner, tegneserier, bildebøker og romaner.

  • Fabel 9 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 15: Les langt

    Vi har valgt å vie et helt kapittel til lesing av roman i klassen i Fabel 9.

  • Fabel 9 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 11: Fortell med ord og lyd

    Når vi underviser i lyrikk, er det lett å glemme at sanger kanskje er nåtidens mest omfangsrike kilde til lyrikk. Elevene omgis av lyrikk daglig, men er ofte ikke klar over det selv. I dette kapitlet får elevene erfare og oppleve lyrikk fra sin egen tid og kultur, samtidig som de blir eksponert for eksempler på mer klassisk lyrikk.

  • Fabel 9 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 8: Les og skriv noveller

    I dag skriver mange novelleforfattere tekster som er forholdsvis lange, mens elevene oftest møter korte noveller i lærebøkene. Dersom elevene skal lære seg å skrive fortettede tekster på 1–4 sider med tanke på vurderingssituasjoner, er det nødvendig at eksempeltekstene er forholdsvis korte.

  • Fabel 9 Lærerveiledning

    Fabel 8–10 Bokstøtte

    Artikkel

    Kapittel 10: Lag sammensatte tekster

    Dagens elever vokser opp i et bildesamfunn der sammensatte tekster omgir oss på alle kanter. De er vant til å lese og tolke bilder fra ulike bildemedier fra de er bittesmå. Monomodale tekster appellerer i liten grad til dem, som er vant til å forholde seg til mange ulike tegnsystem samtidig.