Hopp til hovedinnhold

Søk

50 treff

  • Innhold

    Gente 8–10

    Video

  • Alle må ha vann!

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Alle må ha vann!

    Læringsløpet "Alle må ha vann!" i temaet Vann.Læringsløpet "Alle må ha vann!" i temaet Vann.

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Dyr du kan finne under steiner, stokker og dødt løv

    Utforskende aktivitet knyttet til dyregrupper og særtrekk.Utforskende aktivitet knyttet til dyregrupper og særtrekk.

    Thumbnail.
  • Sortering av dyr

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Finn dyr under steiner, stokker og dødt løv

    Dere skal lage en veggavis eller en digital presentasjon av smådyr som dere finner i nærområdet. Dere skal ta bilder og finne fakta om smådyra dere fant, og gruppere dem etter særtrekk.

  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bruskfisker og beinfisker

    Selv om mange av de svømmende organismene i havet ligner på hverandre er det flere ting som skiller de fra hverandre. Som du har lært tidligere er det skjeletter som holder oss oppe, men hos noen arter er skjelettet bygget opp av brusk. I denne oppgaven skal du få lære mer om forskjeller mellom beinfisker og bruskfisker, og du kan undersøke nærmere hva brusk faktisk er!

    Bruskfisk vs beinfisk_thumb.png
  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Amfibier og krypdyr

    Amfibier og krypdyr kan ofte ligne litt på hverandre, men de tilhører to ulike grupper av virveldyr. Klarer du å se forskjellene?`

    Amfibier vs krypdyr_thumb.png
  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Plantefamilier

    Lag et flerkolonneskjema, og finn ut om de ulike plantene i aktiviteten.

    Thumbnail.
  • Ville vekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Plantedelene

    Artikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.Artikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.

    Thumbnail.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Tur til ferskvann

    Dere skal lage en veggavis eller en digital presentasjon av funn dere gjør på en ekskursjon til et ferskvann eller tjern i nærheten av skolen. Dere skal ta bilder og finne fakta om dyra dere fant, og gruppere dem etter særtrekk.

    Øyenstikker på vannoverflaten.
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Lag brosjyre om isbjørn

    Hvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.

    Lag en brosjyre om isbjørn_thumb.png
  • Fagtekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Ville vekster til nytte

    Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.

    Blåbær og blåbærris.
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Virveldyr

    Gente 8–10

    Artikkel

    Pattedyr

    Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.

    iStock-1185831791.jpg
  • Medisiner fra naturen

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Medisiner fra naturen

    Et læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.Et læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.

    Revebjeller.
  • Bløtdyr

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Bløtdyr

    I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Bløtdyr, en dyregruppe av virvelløse dyr.I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Bløtdyr, en dyregruppe av virvelløse dyr.

  • Fra blomst til frø

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Fra blomst til frø

    Artikkelsamling om hvordan planter formerer seg.Artikkelsamling om hvordan planter formerer seg.

    Thumbnail.
  • Hva er liv?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva er liv?

    Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Dyregrupper og særtrekk .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Dyregrupper og særtrekk .

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .