Fag
- Norsk (385)
- Engelsk (145)
- Matematikk (103)
- Naturfag (50)
- Spansk (27)
- Sosialkunnskap (13)
- Tverrfaglig (6)
Trinn
Nøkkelord
50 treff
-
Innhold
Gente 8–10
Video
-
Alle må ha vann!
Solaris 1–4
Læringsløp
Alle må ha vann!Læringsløpet "Alle må ha vann!" i temaet Vann.Læringsløpet "Alle må ha vann!" i temaet Vann.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Dyr du kan finne under steiner, stokker og dødt løvUtforskende aktivitet knyttet til dyregrupper og særtrekk.Utforskende aktivitet knyttet til dyregrupper og særtrekk.
-
Sortering av dyr
Solaris 5–7
Læringsløp
Finn dyr under steiner, stokker og dødt løvDere skal lage en veggavis eller en digital presentasjon av smådyr som dere finner i nærområdet. Dere skal ta bilder og finne fakta om smådyra dere fant, og gruppere dem etter særtrekk.
-
Virveldyr
Gente 8–10
Artikkel
Bruskfisker og beinfiskerSelv om mange av de svømmende organismene i havet ligner på hverandre er det flere ting som skiller de fra hverandre. Som du har lært tidligere er det skjeletter som holder oss oppe, men hos noen arter er skjelettet bygget opp av brusk. I denne oppgaven skal du få lære mer om forskjeller mellom beinfisker og bruskfisker, og du kan undersøke nærmere hva brusk faktisk er!
-
Virveldyr
Gente 8–10
Artikkel
Amfibier og krypdyrAmfibier og krypdyr kan ofte ligne litt på hverandre, men de tilhører to ulike grupper av virveldyr. Klarer du å se forskjellene?`
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
PlantefamilierLag et flerkolonneskjema, og finn ut om de ulike plantene i aktiviteten.
-
Ville vekster
Gente 8–10
Artikkel
PlantedeleneArtikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.Artikkel om plantenes oppbygning med utgangspunkt i en geiterams.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Tur til ferskvannDere skal lage en veggavis eller en digital presentasjon av funn dere gjør på en ekskursjon til et ferskvann eller tjern i nærheten av skolen. Dere skal ta bilder og finne fakta om dyra dere fant, og gruppere dem etter særtrekk.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Solaris 5–7
Artikkel
Lag brosjyre om isbjørnHvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.
-
Fagtekster
Gente 8–10
Artikkel
Ville vekster til nytteArtikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Bærekraftig utviklingArtikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene.
-
Virveldyr
Gente 8–10
Artikkel
PattedyrArtikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.Artikkel om pattedyr og særtrekk ved pattedyr.
-
Medisiner fra naturen
Solaris 5–7
Læringsløp
Medisiner fra naturenEt læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.Et læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.
-
Bløtdyr
Solaris 5–7
Læringsløp
BløtdyrI dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Bløtdyr, en dyregruppe av virvelløse dyr.I dette læringsløpet skal vi se nærmere på hovedgruppa Bløtdyr, en dyregruppe av virvelløse dyr.
-
Fra blomst til frø
Solaris 5–7
Læringsløp
Fra blomst til frøArtikkelsamling om hvordan planter formerer seg.Artikkelsamling om hvordan planter formerer seg.
-
Hva er liv?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva er liv?Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.Et læringsløp hvor elevene skal forsøke å komme fram til kjennetegn på at noe er levende og ikke-levende.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Dyregrupper og særtrekk .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Dyregrupper og særtrekk .
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Ville vekster .